نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

سالروز تاسیس فرهنگستان


گردآوری: مهرداد ایران‌مهر

فرهنگستان زبان و ادب فارسی به فرمان رضاشاه و در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۱۴ برای اصلاح خط و زبان فارسی، به ریاست محمدعلی فروغی تاسیس شد و تا سال ۱۳۳۳ فعالیت کرد. این فرهنگستان به فرهنگستان اول معروف است.

ادامه مطلب ...

پازیریک


آرمیتاژ، سن پترزبورگ

قدیمی‌ترین قالی جهان منسوب به ایرانیان باستان است که در اوایل قرن بیستم توسط سرگئی رودنکو باستان‌شناس روس در دره پازیریک واقع در ابتدای رشته کوه‌های آلتای سیبری در گور یکی از فرمانروایان سکایی کشف شد.

پازیریک، یک قالی چهارگوش به ابعاد ۲*۲ از جنس پشم است و شامل تصویر سوارکاران، آهوهای در حال چرا و جانوران افسانه‌ای با سر عقاب و بدن شیر بوده و حاشیه‌ای گلدار دارد.

متن آن را نیز طرح‌هایی مانند درفش کاویانی تشکیل داده است.


به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ میانه:

http://t.me/midhistor


فردوسی و محمود


مهرداد ایران‌مهر

ابوالقاسم محمود بن سبکتکین مشهور به سلطان محمود غزنوی (۳۶۰-۴۲۱ ه‍.ق)، پادشاه سلسلۀ غزنویان بود.

زمانی که فردوسی بزرگ سرایش شاهنامه را آغاز کرد، محمود هنوز از مادر زاده نشده بود و به هنگام پایان سرایش آن نیز جوانکی بیش نبود.

بدین رو، داستان‌سرایی‌های کنونی دربارۀ چگونگی سرایش شاهنامه (آغاز: ۳۵۸) به دستور سلطان‌محمود (زایش: ۳۶۰)، وعده پاداش، و سپس پیشکش کردنش (پایان: ۳۸۸) به تختگاه وی (پادشاهی: ۳۸۹)، بیشتر به قصه می‌ماند!


به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ میانه:

http://t.me/midhistor


واژه‌های فارسیِ عربی‌شده


السیّد ادی شِیر
کتاب "واژه‌های فارسی عربی شده" (الالفاظ الفارسیه المعربه) فرهنگواره‌ای است که مولف در آن به بحث و بررسی واژه‌های فارسی داخل شده در زبان عربی پرداخته و از ریشه و دگرگونی‌ها و سیر تغییر و تحریف و تصحیف آن‌ها سخن به میان آورده است.
سرگذشت مردمان عرب در طی تاریخ طوری بوده که همواره با اقوام و ملل گوناگون نظیر بابلیان، مصریان، ایرانیان، یونانیان و رومیان آمیختگی داشته‌اند.

ادامه مطلب ...

استوره‌ها، زبان رمزگونه‌ای از جهان


هاینریش شلیمان با کشف ویرانه‌های تروآ، به جهان تاریخ و باستان‌شناسی ثابت کرد که «استوره‌ها» افسانه نیستند، بلکه صورت دیگری از واقعیت، تلفیقی از زبان و فرهنگ زمان خود و زبان رمزگونه‌ای هستند که ریشه در جهان ما دارند.هومر در ایلیاد از دو چشمه در نزدیکی تروآ یاد می‌کند که هر یک دمایی متفاوت با دمای دیگری دارد: یک چشمه آب بسیار گرم و چشمۀ دیگر آب بسیار سرد.

شلیمان این دو چشمه را در فاصلۀ چند کیلومتری بونارباشی، کنار تپۀ حصارلیک پیدا کرد. در آنجا، یک چشمۀ آب گرم آتشفشانی و یک چشمۀ آب سرد وجود داشت که فاصله‌شان تا ساحل، حدود یک ساعت پیاده‌روی بود.


به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ میانه: