نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

سواد تاریخی


مهرداد ایران‌مهر

این روزها که بحث حجاب داغ است، حکومتی‌ها هم که البته نسبت و قرابتی با تاریخ و فرهنگ ایران ندارند، دست به دامان سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید شده‌اند تا نشان دهند که در آن زمان هم زنان حجاب داشته‌اند.


تصاویری را هم طبق معمول و بر پایه دستورالعمل‌های ماکیاول، با شیوه استفاده ابزاری بر در و دیوار اماکن مختلف آویزان کرده‌اند تا ملت ببینند و عبرت بگیرند!

اما موضوع اینست که، عوامل حکومتی به جز ناآگاهی، هیچ بهره‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران ندارند. بنابراین در این مبحث هم مانند بیشتر مباحث مشابه، ره به ترکستان برده‌اند.

در تخت جمشید، دیوارنگاره هیچ زنی وجود ندارد و تنها چند تندیس از بانوان هخامنشی در اکتشافات به دست آمده است.

بنابراین تصویر مورد نظر حکومتی‌ها که در پلکان کاخ تچر داریوش قرار دارد، تصاویر زنان نیست. اینان ریدکان و خواجگان خدمتگزار هستند که با پوشش خاص خود در حال خدمت به خانواده شاهی می‌باشند.

ریدکان پسرهای جوان خدمتگزار و پرستندگان دختران جوان خدمتگزار بوده‌اند که البته گفتیم تصاویر گروه دوم بر سنگ‌نگاره‌های پارسه نقر نمی‌شده است.

بنابراین انتساب پوشش ریدکان مذکر تخت جمشید به حجاب زنان، جزو همان کارهای عوامانه حکومتی است.

پوشش درخور از نشانه‌های تمدن بشری و از نمادهای فرهنگ ایرانی است. اما اسلامگرایان حاکم بر ایران، بهتر است راه‌های دیگری را برای اثبات تاریخی حجاب اجباری اسلامی مدنظر خویش جسته و دست از سر تاریخ این کشور بشویند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد