نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

نادر در منابع پژوهشی غرب


مهرداد ایران‌مهر
بخشی از سخنان نادرشاه پس از ورود به دهلی:
فتح هند، افتخار نبود. برای من دستگیری متجاوزان و سرسپردگانی (ابدالی‌های هرات) مهم بود که ۲۰ سال کشورم (مشهد) را ویران ساخته و جنایت و غارت را در حد کمال بر مردم سرزمینم ایران روا داشتند. اگر به دنبال افتخار بودم، سلاطین اروپا را به بردگی می‌گرفتم. (تاریخ سیاسی و نظامی دوران نادرشاه)

 

روزی در جلسه‌ای به دو تن از استادان دانشگاه گفتم، این منبع دانشگاهی که برای دورۀ افشاریه و در قالب تاریخ ایران کمبریج ارائه شده، ترجمۀ حسن انوری از نوشتۀ پیتر آوری است. او نیز آن را از روی ترجمۀ انگلیسی لوکهارت از تاریخ جهانگشای میرزامهدی نوشته است.

کتاب میرزامهدی که دم دست هست. چرا ما باید تحلیل‌های لوکهارت از روی آن را به زبان انگلیسی که سپس آوِری طبق نظر مجموعۀ ایران کمبریج در انگلستان دسته‌بندی کرده و آنگاه حسن انوری دوباره آن را به فارسی برگردانده، بخوانیم؟ دستکم برای دوره‌های تکمیلی، نسخه‌های ایران کمبریج را کنار بگذارید و همان جهانگشا را که به فارسی هم هست، منبع اعلام کنید.

مشکل اصلی و امروز ما، دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غربزده‌مان هستند که حاصل همین روش آموزشی بوده و دانشجو در بدو ورود می‌آموزد آویزان منابع ترجمه شدۀ غربی شود.


نظرات 1 + ارسال نظر
سینا جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 10:51 ق.ظ http://elmbaarzesh.ir

سوال بزرگ و اساسی به طور کل اینکه، همین امروز تویه روزش روشن! با وجود فیلم و حرف و .. صدتا دروغ و بزرگ نمایی و .. میگن! حالا تصور کنید، 200 و 300 سال پیش! چقدر دروغ گفتن!

یه چیز جالب! مثلا قیافه ها ما با ایتالیایی ها و یونانی ها خیلی نزدیک! این نشون میده،این احتمال بشدت بالاست، که به طور کل ما و اونا کلا یک تمدن بودیم!
و در این هم شکی نیست،که در گذشته تاریخ ایران،و پادشاهی اون بسیار ادم ها سفاک و ستمگر بوده. چون اصلا این اصل بنیادین که انسانی که مال و ثروت و قدرت بدست می اورن،سرکش میشون (هم در نهج البلاغه اشاره شده و هم قران) تعداد کمی هستن،که واقعا بتون بر نفس خودشون مسلط بشن! . و در این شکل نکنید، با وجود ستمگر بودن برخی پادشاهان ما! اما از ترس مردم،نمک و زرد چوبه کارهاشون اضافه میکردن و خدا دوست و مذهبی خودشون رو نشون میدادن!
تاریخ کشور ما بعد از فتح شدن در 1400 پیش تمام شد.بعدا،بخاطره مسلمان(که اکثر خود همین مردم ایران بودن) که در منطقه زمانی ما فعالیت میکردن و اخلاص و از خود گذشتگی داشتن،دوباره بنا شد! یعنی انقلاب مردمی بوده! این مردم مسلمان بودن،که از دوباره کشور رو بلند کردن،حاکمیت ها گذشته تاریخ ایران همیشه سعی کردن،این ها رو به نام خودشون بزنن! و مجبور بودن خواسته ها مردم رو اعمال کنند! که دین شیعه هم حاصل خواست و اراده مردم بوده!
باید در تاریخ 1400 سال پیش،بجایی پادشاهان،نقش مردم و ویژه ها(منظور انسان ها مخلص و درجه یک مخفی در جمع) رو گفت، چون حقیقت اگر انسان مسلمان و مومن نبودن،به هیچ وج اصلا دین تا به الان،به دست ما نمی رسید، و کلا کشور هم نابود میشد!
مطمعا تلاش ها ویژه کردن! که اسامی خیلی هاشون به گوش ما خورده! حتا عادت و رفتارها اونا بشدت در کارها روزانه ما هست! (مثل سلام کردن، احترام حین ورود به در، خدا حافظی کردن، دعا خیر کردن برای هم، همسایه داری،غذاها خشمزه که درست کردن! با وجود قرن ها سال! هنوز بهترین هستن)
لذا اون گمشده ای که ما همیشه در تاریخ ایران دنبالش میگردیم و چیزی که واقعا باعث شد شاکله کشور حفظ بشه! خود مردم مسلمان حاضر در این منطقه ما بودن . حاصل کارهای و دعاهای خیر اون و زجر و درد کشیدن اونها! باعث نابودی سازی 2500 سال پادشاهی کشور و در نتیجه انقلاب اسلامی شد.یه چرخه بود!
اون اویل انقلاب میگفتن،این حکومت به ظهور حضرت مهدی (علیه سلام) ختم میشه،همین مسئله بود ... که دیگران کشتن! ما برداشتیم! ما می کاریم تا دیگران برداشتن کن!
در نهایت نسل انسان بد و دور از خدا از این کشور و منطقه زمانی(و کل جهان)، مثل همیشه نابود میشه و تنها نسل انسان ها درستکار باقی خواهد ماند و کارهای خیرشون به ایندگان خواهد رسید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد