نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

صفویان و خودآگاهی تاریخی


دکتر حکمت‌الله ملاصالحی
فتح کنستانتینوپل پایتخت روم شرق و مسحیت شرقی در سال ۱۴۵۳میلادی به دست عثمانلیک‌ها؛ سرآغاز قطع ارتباط زنده و پویایی بود که خاورمیانهٔ نبوی با اروپای مسیحی و غرب داشت. چه بسا اگر صفویان نبودند، عثمانلیک‌ها به نام اسلام، ایران را هم بلعیده بودند و دیگر نه خبری از صدرا و شیخ بهایی و میرداماد و میرفندرسکی می‌بود و نه پنجره‌ای از فکر و عقل و فقه و فلسفه به روی ایرانیان گشوده می‌ماند. برای سلطان عثمانی به تعبیر توین‌بی مورخ بریتانیایی، مردم چونان گله بودند و نظامیان چونان سگان محافظ گله‌های رعایای سلطان.
وقتی جامعه‌ای با خلاء فکری دست و پنجه می‌فشارد و فقر و فقدان اندیشه و آگاهی تاریخی، چنگ در گریبان و گلویش فرو برده است، چندان جای تعجب نیست که در پژوهشگاه‌های رسمی کشورش اینچنین زوزه‌های گوش‌خراش گرگ‌های خاکستری شنیده می‌شود. چقدر صفویان هوشمند بودند و بهره‌مند از خودآگاهی تاریخی که در دام عثمانلیک‌ها گرفتار نیامدند و نیک می‌فهمیدند ایرانی بودن محمل چه معنایی است.


نظرات 1 + ارسال نظر
سینا جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 11:02 ق.ظ http://elmbaarzesh.ir

سلام.حقیقتا چیزی به اسم عثمانی امروزه وجود نداره. یعنی این یک پروه و طرح از سمت غربه.ببینید وقتی یک ایده و کشور سقوط میکنه،دیگه هرگز بر نمی گرده!(کمونیسم،مارکسیس و ..) چیزهای جایگزین میاد،بله درسته! اما ایدهای قدیمی خیر! مثلا ما دیگه اسمی از کشور اسپارت، آشور و .. فرعانه مصر و .. نمی شنویم! یا شورئی و نازی ها و ..! چون حقیقتا نابود شدن! یعنی فرصتشون،که از سمت خدا (برای بازگشت،به سمت خدا) تمام بشه،طبق ایات قران کریم،نابود میشن. (به قول قران کریم،نه یک لحظه دیرتر نه یک لحظه زودتر! دقیق دقیق! نابود میشن)
ترکیه امروز هم،واقعا یک کشور دیگه است! مثل اینکه ما بگیم،میخوام المان نازی رو به کشورمون برگردیم! (تناقض داره،المان نازی کدوم منطقه،ما کجا! بعدش اون کلا نابود شدن رفت! دیگر هرگز بر نمی گردن!)
این پروژه از طرف خود امریکا و غرب، اونا هم میدون،کشوری و ایده که نابود شد، دیگر بر نمی گرده! بنابراین مثل واکسن ضعیف شده! میشه از ایده هایشون،برای اذیت و ازار مردمان منطقه و درگیر کردن فکرشون ازشون استفاده کرد!
بر نمی گرده! چون تا میگن! عثمانی! همه مردم جهان فحششون میدن! بر نمی گرده! چون تا میخواد کاری کنه! مردم جهان، میگن عثمانی میخواد برگرده! و...
لذا بیشتر جنبه سرگرمی داره! برای امریکا و غرب! الان تویه اوکراین رفتن،یک حزب نازیسم رو اوردن اونجا، در کنار باقی واکسن ها ضعیف شده از ایده ها قدیمی!
داعش و القاعده هم حقیقتا نمی تون برگردن، چون بشدت در دنیا منفور شدن! و کرک پرشون کنده شده! الان اون هم،به صورت ویروس ضعیف شده با همراه کمک نفس شدید! داران احیاء میشن. اما برد عملیاتی ندارن! بیشتر جنبه اذیت و ازار پیدا کردن! نه برای کنترول جایه و تشکیل حکومت و یا ..!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد