نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

سبزۀ نوروز و توهّم صرفه‌جویی

 

مهرداد ایران‌مهر
شمار خانوارهای ایرانی هم‌اکنون چیزی حدود ٢٠ میلیون است. از سویی با توجه به «وزن هزاردانه» گندم که ۴٠-٣۵ گرم است و با نگاه بر این موضوع که برای داشتن سبزه‌ای با ۵٠٠٠ ساقۀ روییده نیاز به ٢٠٠ گرم گندم خواهد بود، به بررسی هزینه‌های اینکار برای هر ایرانی می‌پردازیم.

ادامه مطلب ...

گناه خون‌های چهارشنبه‌سوری بر گردن تندروهاست



طی روزهای گذشته، دو نظرسنجی چند گزینه‌ای درباره چهارشنبه سوری در دسترس کاربران قرار گرفت. جالب است که این نظرسنجی در چند گروه مذهبی با چند ده هزار کاربر و چند گروه ملی‌گرا با چند صد کاربر به اشتراک گذاشته شد.

ادامه مطلب ...

نوروز در مصر



نوروز در کشور مصر از اهمیت بسیاری برخوردار است. به نظر می‌رسد سنت نوروز که امروزه در میان قبطیان مصر پا برجاست، از دوران باستان به این کشور رسیده است. قبطیان به نوروز، نیروز (النیروز) می‌گویند.

جشن نیروز قبطیان هر ساله در اول پاییز (ماه توت برابر با مهرگان) و روز آغاز سال در تقویم قبطیان است.  

ادامه مطلب ...

دستکاری فرهنگ خطرناک است


مهرداد ایران‌مهر

نوروز و آیین‌های وابسته به آن، ریشه در آداب و رسوم مردم این خاک دارد. فرهنگ چیزی نیست که بتوان آن را با دستور پدید آورد و یا با فشار و زور تغییرش داد و متوقفش کرد.

اما شوربختانه سال‌هاست که عده‌ای مذهبیِ غربزده و غربزدهٔ مذهبی با پیگیری عجیبی در پی کمرنگ کردن و از میان بردن نمادهای فرهنگ ایرانی و از آن جمله نوروز باستانی هستند.

ادامه مطلب ...

تجاوز عراق، خیانت خودی حمایت بیگانه


نویسنده: دکتر هوشنگ طالع
ناشر : سمرقند
تاریخ نشر : ۱۳۸۶/۱۲/۲۸
شابک : 964-92756-5-7

"در اواخر سال ۱۳۵۶، با آغاز ناآرامی‌های ایران، حکومت عراق در پی تجهیز هرچه‌ بیشتر ارتش خود به جنگ افزارهای شیمیایی و هسته‌ای برآمد.
سقوط رژیم ایران در بهمن‌ماه ۱۳۵۷، همراه با تصفیه گسترده ارتش و ایجاد جو تبلیغاتی وسیع، علیه نیروهای مسلح، چشم‌انداز نوینی برابر حاکمان عراق گشود. قدرت رزمی نیروی زمینی عراق در زمان حمله به ایران به بیش از ۱۲ لشگر افزایش یافت.
علاوه بر آن، حکومت عراق بر آن شد تا با پاره‌ای از ایرانی‌نمایان خارج از کشور از جمله «منصور رفیع‌زاده» رابط ارتشبد «اویسی» و «مسعود رجوی»، رهبر سازمان مجاهدین خلق، ارتباط برقرار کند.
مجموعه نفرات ارتش ایران بعد از انقلاب برای حکومت عراق بسیار هراس‌انگیز بود. سرانجام در روز سی‌ویکم شهریورماه ۱۳۵۹، جنگنده‌های نیروی هوایی عراق شهرهای مختلف ایران را بمباران کردند و جنگ آغاز شد.
نویسنده در کتاب حاضر، مباحثی مانند قراردادهای مرزی ایران و عراق،‌ و ایران و عثمانی، در دوران مختلف اقدام‌های دشمنانه عراق، تجاوز عراق در رابطه با حقوق بین‌الملل، نبرد در جبهه نظامی، و جنگ در جبهه سیاسی ـ تبلیغاتی را مورد بررسی قرار داده است.