نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

خط ما فارسی است یا عربی؟


خط ما فارسی است یا عربی(۱)؟

مهرداد ایران‌مهر

هر گروه از مردمان، برای استوار ساختن پایه‌های فرهنگ خویش، به دستمایه‌ای گران همچون «خط» نیاز دارند؛ تا به کمک آن، پرده از رازهای نهان فرهنگ خویش بردارند.

امروزه ما ایرانیان می‌دانیم که زبان‌مان ایرانی است‌ و یادگار روزگاران کهن این سرزمین، و نیز بر ماست تا از این زبان که فارسی نام دارد، ‌پاسداری نموده و از آسیب و گزند زبان‌های بیگانه دورش داریم. اما آنچه امروزه، اندیشۀ مردم کشورمان را دررُبوده، اینست که امروزه ما این زبان را با چه خط و الفبایی می‌نگاریم؟

تاکنون به ما چنین گفته شده است که، «خط امروزین شما ایرانیان، عربی است!». اما باید دانست، آنچه تا امروز درین‌‌‌باره گفته شده،‌ از دهان بیگانگان و نیز شماری به اصطلاح استاد در کشور خودمان بوده که با چشمانی نیمه باز، ‌پیروِ سیاه‌‌‌نمایی‌‌‌های غربیان شده‌‌‌اند!


به راستی، چگونه ایرانیانی که در کشور پهناورشان چندین گونه خط و گویش‌‌‌های بومی داشته‌‌‌اند، به یکباره خطی را از دل بیابان‌‌‌های تفته و آن ‌‌‌هم از گروهی بیابانگرد وام گرفته و به جای خط کهن خویش،‌ به کار برده‌‌‌اند؟

اگر بخواهیم چنین داستانی را بپذیریم، پس باید بگوییم که ما ایرانیان، یا از همان آغاز خطی نداشته‌‌‌ایم، و یا آنکه اگر هم داشته‌‌‌ایم، پس از کاهیدنِ خط‌‌‌های بومی و کهنِ سرزمین خویش، سرانجام و از سر ناچاری و واماندگی دست به سوی خطی که تازیان آن را در درازای چندین سده در زبانکده‌‌‌های خویش در نجد حجاز پرورده و پُربار ساخته بودند، دراز نموده و آن را به سان الفبای امروزین خویش به کار گرفته‌‌‌ایم!

اعراب، غربیان و شیفتگان داخلی‌شان، خطی را که در اینجا درباره‌‌‌اش سخن خواهیم گفت، «کوفی(۲)» می‌‌‌نامند. اگرچه ما نیز می‌‌‌پذیریم که تازیان، برای نخستین بار در حیره و سپس کوفه (عراق - اراک -، میانرودان، دلِ ایرانشهر) بود که با این خط آشنا شده، و آن را کوفی نامیدند. زیرا تا پیش از آن، ایشان با خط و الفبایی فراگیر آشنا نبودند. اما همانگونه که در پی خواهد آمد، این خطِ دبیرۀ ایرانی (پیرآموز)، هزاران سال در میان ایرانیان روایی داشته و در گذر زمان، فراگشت خود را می‌پیموده است.

سخن را با گفتاری از زنده‌یاد استاد «رکن‌الدین همایون‌فرخ - سهم ایرانیان در پیدایش و آفرینش خط در جهان» می‌آغازیم (برگرفته):

«اعراب خط نداشته‌اند و خطی که از حِمیَر ‌(یمن) و انبار ‌(پیروز شاپور- الانبار کنونی در عراق) به حجاز رفته و در زمان ظهور اسلام نشر یافته، خط عربی نیست، بلکه زبان عربی به این خط نوشته می‌شده است. و چون آثار مخطوط در قرون اولیۀ اسلامی و پس از آن، به زبان عربی نوشته می‌شد، بنابراین خطی را که آن زبان بدان نگاشته شد و یا امروزه در هند و پاکستان متداول و مرسوم است، و در سابق نیز در کشور عثمانی رواج داشته، خط عربی نامیده‌اند. اگرچه که اینکار نادرست است، زیرا زبان و خط دو مقولۀ جدا از هم می‌باشد. بنابراین این خط که از انبار‌ (نَجد ایران) به حجاز رفته، یکی از خطوط متداول ایرانی بوده که با تحولاتی، برای نوشتن زبان عربی به کار رفته است ... الفبای ایرانی در آغاز به صورت اَبجَد مُردّف بوده و خط لاتین هم که مأخوذ از خطوط کهن ایرانی است، هنوز بر همان ردیف اَبجد و هَوّز استوار است. تغییر شکل الفبای ایرانی به صورت کنونی،‌ پس از اسلام روی داد، و آن چنین بود که شعوبیۀ ایرانی برای تسهیل در فراگیری الفبای پهلَوی کوشیده و حروف همسان را از نظر صوت و ردیف در کنار هم قرار دادند، تا فراگیری آن برای نوآموزان (اعراب)(۳) آسان باشد و نامش را الفبای پیرآموز گذاردند».


به هر روی شاید بتوان گفت، این روند از چند سده پیش از آن آغاز شده بود. بدینگونه که حیره سرزمینی بود در کرانۀ فرات، و مردمان این شهر اعرابی بودند که از اندک کاستیِ پدید آمده در پایان روزگار اشکانیان سود برده و بر پایۀ گفتار استاد عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب «دو قرن سکوت»، در آن سامان فرود آمده و شهر نخستین حیره را بنا نهادند.

در پس آن روزگار، ایشان زیر فرمان شاهنشاهی ایران ساسانی درآمده، و از شهر حیره به سان پادگانی در برابر غسّان (در سوریۀ کنونی) که روم آن را برای پایِش مرزهای خود با ایران به پا کرده بود، ‌بهره برده شد. پادشاهان حیره،‌ دست‌نشاندگان شاهنشاهی ساسانی و فرمانبردار ایران بودند. در این شهر، گویش «دری» در دربار و بازار به کار رفته، و مردمانش نیز به زبانی برگرفته از گویش نَبَتی، ‌سخن می‌گفتند.

در آن روزگار، برای آسان شدن کار میان حیره و دربار ایران، دبیران ایرانی بر آن شدند تا الفبای خط پارسی ‌میانه (پهلوی) را که خود برگرفته از شاخۀ «کتابیِ» خط و واک‌های (حروف) ایرانی بود، اندکی دگرگون ساخته و با افزودن هشت واکِ (حرف) «ث، ح، ط، ظ، ص، ض، ع، ق» به آن، شمار واک‌های آن را به ۳۲ رسانده و بدینگونه، زبان تازیان حیره را که «نبتی - عربی» بود،‌ با این خط تازۀ ایرانی بنگارند. ‌(واک «ط» در پهلوی اشکانی دیده می‌شود، اما در پهلوی ساسانی جای خود را به واک «ت» داده است)

امروزه زبان فارسی با همین ۳۲ واک، و زبان عربی با ۲۸ واک که «گ، چ، پ، ژ» در آن نیست؛ اما هر دو با همین «خط ایرانی (پیرآموز)» نگاشته می‌شوند. همانندی واک‌های الفبای «پهلَوی (پارسی میانه)» و «فارسی (امروزین)» به اندازه‌ای است که اگر از اندک دگرگونی و فراگشتِ رخ داده در آن چشم‌پوشی نماییم، یکسانی بی‌چون و چرای آن‌ها به آسانی به چشم می‌آید. (نک: جدول پیوست، دکتر آزاده احسانی)



خط دیگری نیز در میان مردمان حیره کاربرد داشت، که ریشه در شاخه‌ای از خط نبتی داشته و از ۱۶۰۰ سال پیش در میان این مردمان به کار می‌رفت. پژوهشگران برین باورند که این خط نیز، برگرفته از خط‌های ایران باختری بوده؛ و گویند این خطِ پایه، همان خط و الفبایی بوده که در روزگاران پیش از آن در میانرودان گسترش یافته بود‌ و اینک نام ساختگیِ «آرامی» بر آن نهاده‌اند.‌ (این پیوند نیز در ستون چهارم از جدول فوق دیده می‌شود)

به هر روی، همان خط نبتی نیز، به هنگام ظهور اسلام، چندان در حجاز شناخته شده نبود. زیرا بدان هنگام، تنها ۱۷ تن که آن هم بازرگانانی بودند در رفت و شد به اورشلیم، حیره و حمیر آن را می‌شناختند. همچنین می‌توان نشانه‌های این خط را بر روی سنگِ گور یکی از پادشاهان حیره به نام «امرؤالقیس» که در آن از پیوستگیِ دربار حیره با شاهنشاهی ایران سخن رفته، به چشم دید. بنابراین خط حجازیان، شاخه‌ای از خط نبتی بوده است.

پس الفبایی که امروزه «عربی» خوانده می‌شود، خطی برگرفته از خط‌های کهن ایرانی است که از دگرگشت خط «ایرانی کهن» به ایرانیِ هخامنشی کتابی(۴)‌ (پارسی)، اشکانی (پارتی) و ساسانی (پهلوی) پدیدار شده، و سرانجام هم همین خط دبیرۀ فارسی امروزین از آن پدید آمده است.


در اینجا برای روشن شدن پایۀ گفتارمان، که چرا می‌گوییم خط فارسی با تلاش‌های بیگانگان «عربی» خوانده شده، چند نکته را باز می‌گوییم:

۱- یکی آنکه، اگر این خط عربی در نجد حجاز نیز کاربرد داشته، پس چرا ایشان تا هنگام خلافت عثمان، به گردآوری «قرآن» نپرداخته بودند(؟)، و تنها پس از یورش به ایران در زمان عُمر بن الخطاب و آشنایی با خط پیرآموز ایرانی بود که کام یافتند الفبا و خطِ کاربردی دبیران ایرانی در حیره را فرا گرفته و به کمک همین دبیران ایرانی نیز به کتابت آن بپردازند؟‌ بدینگونه که به هنگام خلافت عثمان، هر کس از قرآن چیزی می‌دانست،‌ بگفت؛ و در رایزنی با خلیفۀ چهارم مسلمین (امام نخست شیعیان)، آن را به همان زبان عربی، اما با خط پیرآموز ایرانی نگاشتند. آن اندک بخش‌های پیش‌تر کتابت‌شده به الفبای نبتی را نیز، دبیرانِ دربند ایرانی در حیره، به خط پیرآموز برگرداندند. پس همانگونه که استاد رکن‌الدین همایون‌فرخ آورده‌اند، می‌بینیم که خط و زبان، دو بخش جدا از هم می‌باشند. هنگامی که یک زبان را به خطی می‌نویسیم، نمی‌توان و نباید که آن خط را نیز به نام آن زبان نامید. بنابراین از آنجا که نیاکانمان یاری نمودند تا زبان اعراب به خط پیرآموز ایرانی نگاشته شود، نمی‌بایست و نباید که این خط را عربی بنامیم.

۲- دو دیگر آنکه، اگر این خط از دیرباز در نجد حجاز کاربرد داشته،‌ پس نشانه‌هایش کجاست که تاکنون نوشته‌ای از آن، که زمان نگاشته شدنش به پیش از خلافت عثمان بن عفّان (خلیفۀ سوم) برسد، بر روی تکه‌ای سنگ،‌ خشت،‌ دیوار،‌ لوح و یا چرم یافت نشده است؟‌(۵) و همانگونه که گفتیم، آن انگشت‌شماری هم که پیدا شده، به مانند همان سنگ گور حیره‌ای، به خط نبتی است.

۳- و از همه روشن‌تر نیز آنکه، «خط» نخست در میان مردمانی پدید آمده و فراگشت می‌یابد که زمینۀ به کارگیری آن را در فرهنگ خود داشته باشند. ازین‌رو، به روشنی پیداست که تازیانِ بیابانگرد تا پیش از اسلام، نه از شاروَندی (تمدن، شهرنشینی) چندانی برخوردار بوده، و نه آنکه تا پیش از دستیابی به ایران، از سامانۀ آموزشی و دولت و دیوان برخوردار بوده‌اند. بنابراین روشن است که ایشان نمی‌توانسته‌اند هیچ یک از نشانه‌های نخستین، برای پیدایش و آنگاه بهره‌گیری از خط و دبیری و دیوانداری را در دورۀ جاهلی و بادیه‌ها به دست آورده باشند. به گفته‌ای، ایشان نه از زمینه‌های پیدایش این دستمایه برخوردار بوده‌ و نه آنکه هیچگاه بدان نیاز پیدا می‌کرده‌اند، تا بخواهند دست به آفرینش و سپس پرورش‌ خواسته‌ای همچون خط در میان خود زده باشند. و بدینگونه است که، یک ‌بار آن را به گونه‌ای پراکنده از مردمان نبت که شاخه‌ای از خط‌های ایران باختری را در دست داشتند؛ و دیگر‌ بار نیز پس از دستیابی به ایران، آن را به گونه‌ای فراگیرتر، از حیره که خط پیرآموز را با یاری دبیران ایرانی و فراگشتی در الفبا و خط پهلوی به دست آورده بودند، آموختند و فرا گرفتند.


چون جهانی خیره بر فرهنگ توست

گَر به مِهرش دل نبندی، ننگ توست


پی‌نویس:

۱- واژۀ «خط» برگرفته از واژۀ ایرانی کهن «کَت» می‌باشد، که به زبان تازیان راه یافت و سپس در سده‌های میانه، به دست دبیران و سخنوران ایرانی به گونۀ «کتب» در آمده و بر پایه‌ای که «سیبویه - دبیر ایرانی» بنیان نهاده بود، صرف شد. همچنین این واژه در زبان فارسی به همان گونۀ کهن،‌ اما معرب‌اَش ‌«خط (کت)»، به کار رفت.

۲- کوفه نام پادگانی بود که ۱۴۰۰ سال پیش به فرمان ابوبکر، برای دستیابی به مرزهای ایران ساخته شد. بنابراین خطی که هم‌اکنون «کوفی» نامیده می‌شود، نمی‌تواند بیش از ۱۴ سده پیشینه داشته، و پیداست که نامی ساختگی است به جای خط «پیرآموز ایرانی».

۳- برای فراگیری بهتر این نوآموزان (تازیان)، دبیران ایرانی ناچار بر آن شدند تا «نقطه» و «زیر و زبَر» بر این الفبا بیفزایند.

۴- خط‌های کهن ایرانی، بر دو گونۀ الفبای میخی/ کتیبه‌ای (برای نوشتن روی خشت و سنگ) و نیز کتابی/ دبیره (برای نوشتن روی کاغذ و چرم) بوده، و هم‌اینک خط امروزین ما - فارسی -، دنبالۀ همان خط کهن ایرانی با دبیرۀ کتابی است که برای نوشتن بر روی کاغذ به کار می‌رود؛ و خوبست بدانیم که اینگونه خط، از دیرباز تا کنون، «از راست به چپ» نوشته می‌شود. «خط میخی» نیز که خطی ایرانی می‌باشد، امروزه باستانی به شمار آمده و دیگر کاربردی در نوشتار کنونی ما ندارد.

۵-

http://www.iranboom.ir/shekar-shekan/dabireh/1611-khat-farsi-bazxmande-khat-irani.html


http://www.payampars.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1115:2013-04-16-06-27-33&catid=71:2012-07-17-07-43-46&Itemid=17#.UadYjErJSZQ

http://www.balatarin.com/permlink/2013/4/16/3297653


نظرات 34 + ارسال نظر
سعید جمعه 25 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 01:38 ب.ظ


خط عربی یکی از خطوط سامی-آرامییست که ایرانیان در زمان قبل اسلام هم از خطوط سامی استفاده میکردن
میخوای به یهودی ها چی بگی؟به اونا هم ما خط دادیم؟
ریشه و خواستگاه این نوع خط ایران نیست متاسفانه

این شما هستید که باید کمی سطح سواد و مطالعه‌تان را بالا ببرید.

فرشاد دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 12:36 ب.ظ

فراوان سپاس
امیدمان به زندگانی افزون گشت

می خواستم ببینم دیکشنری پارسی ای وجود داره ؟ اگه می شناسید معرفی کنید ممنون

دکتر محمود حسابی

مهدی جمعه 19 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 06:23 ق.ظ

ممنونم خیلی استفاده کردم، کپی کردم جهت اطلاع رسانی

فایزه پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 12:00 ق.ظ http://www.noes.ir

بسیار مطلب شگفت انگیز بود و با عقل و منطق سازگار

انا عربی دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 12:03 ق.ظ

اولا به قومیت عرب توهین نکنید. و فراموش نکنید که جمع بزرگی از نژاد عرب در کشور ایران زندگی می‌کنند که 60 در صد اقتصاد ایران را سرزمینشون تامین میکنه. خجالت بکشید. ثانیا ایران قبل از اسلام بی فرهنگ بود. کمبوجیه پسر کوروش بزرگتون با خواهرش ازدواج کرد. این نمونه ای از فرهنگ ایران قبل از اسلام. اسلام اومد به ایرانیان یاد داد که خواهر و مادر و عمه و خاله و.. محرم هستند. اسلام یاد داد که احترام به والدین واجب است. احترام همسایه واجب است. ادا امانت واجبه. امر به معروف ونهی از منکر واجبه. نژاد پرستی کار زشتی هست. همه انسانها از یک مرد و یک زن به وجود اومدن. هیچکدوم حق برتری نسبت به همدیگه ندارند مگر برتری در تقوا. اسلام بهترین دین الهی است که متاسفانه شماها درکش نکردید. چون رگ مجوسی و زرتشتی هنوزم تو وجودتون زندگی میکنه. طوری دارید از عرب مذمت میکنید که انگار فراموش کردید عرب خوزستان شریک شما در کشور هستند. و چقد از خاک این کشور دفاع کردند و خون دادند

چیزی به نام عرب در خوزستان نداریم. اینکه پیشینه خط فارسی، ایرانی هست، کجاش توهین به عرب‌هاست؟

مژگان دوشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 10:09 ق.ظ

خط ما خط عربیه؟
خب چرا ب خط فارسی نمینویسیم؟
قبلا با چی مینوشتیم؟
خط میخی؟
الانم میخی بنویسیم خو

بندساری چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 07:14 ق.ظ

با درود بسیار عالی بود دستمریزاد
درودها بر شما باد

شهریار پنج‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 09:06 ب.ظ

درود بر شما. بسیار منطقی و دقیق بود. اکنون منتظر رگ‌های ورم کرده‌ی پان‌ترک‌ها باشید که از یادآوریِ هرگونه بزرگی و عظمت ایران، ناشاد میشوند. روز به روز بر خیل طرفداران میهن پرست افزوده میشود. تردید نکنید. بیش باد

یوسف دوشنبه 14 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 11:53 ق.ظ

ما هیچگونه خطی به نام خط پارسی نداریم. خط پهلوی تغییر شکل سافاه ی خط ارامیست. که خود خط ارامی اخرین نسخه ی خط میخی سامی هستش. ادمین قوانین من دراوردی رو بذار کنار. این رو.میتونی به عوام بگی. به بیسوادها و عبریان و عربا نمیتونی قالب کنی.

کوروش سه‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 07:48 ب.ظ

من وقتی متن ویکی پدیارو میخوندم متوجه شدم اصلا جور در نمیاد نظریه عربی بودن
اول که پیش زمینه این الفبا ایرانی اصله و دوم تکمیل کننده آن بازم ایرانی بودن مثل استاد شیرازی
و خوشنویسان هم همه ایرانی پس چطور این خط مال عربهای بی خط بوده
تمام خط های دنیا در طول زمان تکمیل شدن و به شکل امروزی درومدن بحز خط عربی
جالب اینجاست که کتاب سوزی ها هم بعد از دگرگونی خط ایرانی به عربی بوده
مشخصه عرب ها این خط رو دزدیدن و مدارک رو سوزوندن
توف ب شرف نداشتشون

ابوالفضل سه‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1399 ساعت 01:50 ب.ظ

«خط فارسی» برپایهٔ خط عربی با به‌کارگیری الفبای فارسی که مبتنی بر الفبای عربی است با چند حرفِ اضافه: پ چ ژ گ
لاتین‌نویسی فارسی، مورد استفاده در پیامک‌های موبایل و روی پلاک‌های کوچه‌ها و خیابان‌ها
خط تاجیکی که مبتنی بر خط سیریلیک است و تحت استفاده در تاجیکستان
منبع : ویکی پدیا
دوست عزیز اگر واقعا این خطی که ما مینویسم فارسی هست!. چرا حروف
ط ت
ق غ
ص س ث
ه ح
ز ض ظ ذ
همشون نماینده ی یک آوا هستن در حالی که در زبان عربی هر کدوم آوای خاص خود رو دارن. که کاملا مشخصه این خط عربی و برای زبان عربی ساخته شده است نه فارسی.
۳ حرف ض ز ظ و تنهای یک صدای ز! تولید کنندگان این خط بیکار بوده اند که برای یک صدا ۳ حرف تولید کرده اند؟

مطالعه کن، میفهمی

سپهر سه‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 07:13 ق.ظ

درود. همون مدارک تصویری و مدارک یافت شده مکتوب از حروف الفبای ایرانیان دهن یاوه گوها رو گِل گرفت. اما دانش سیاست، داستان نویسی ، ریاضی و معماری رو هم از ما دزدیدند. و دزدی درستش هست که گفتم. و مادامیکه پول و در آمد ناچیزتونو صرف رسم و رسوم بیگانه مثه محرم میکنید صد در صد برای آیین های خودی پولی نمیمونه که دارن یکی یکی اونهارو هم جعل کرده و سند میزنن.

پیمان شجاعی یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 07:45 ب.ظ http://@paymanshojaei @paymanshojaei7

این متن می تواند درست باشد اما شما فرمودید تا زمان عثمان که قرآن تدوین شد عربها از این خط استفاده نمی کردند
داستان معروفی که در اکثر متون تاریخی معتبر صدر اسلام روایت شده است خلاف این گفته ی شما را بیان می کند
وقتی محمد در مکه بود کاتب وحی شاعر با ذوقی بود که در جاهایی پیشنهاد کلمه ی فصیح تر به محمد می داد و محمد می پذیرفت تا اینکه روزی گفت تو می گویی جبرئیل اینها را به تو می گوید پس چطور وقتی من می گویم کلمه را عوض کن قبول می کنی؟ و مرتد شد و در اشعارش محمد را هجو می کرد
وقتی محمد مکه را فتح کرد نام10 نفر را برد
که اگر بر دیوار کعبه آویزان شدند آنها را بکشیدیکی از آنها همین کاتب وحی بود که عثمان شفاعت‌ را کرد و محمد او را بخشید
پس استفاده از خط قبل تر نیز متداول بوده است

این مطلب ربطی به اینکه خط فعلی ما ایرانی است ،ندارد.

پیمان شجاعی سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 11:19 ب.ظ http://@paymanshojaei @paymanshojaei7

آیا این متن درست است؟
باید اساتید فن این ادعا را واکاوی کنند
به شکلی که متنی که نتیجه ی یک خرد جمعی کارشناسانه باشد اعلام کند
حروف الفبا فارسی است یا
حروف الفبا عربی است
چنان آشکار گی رخ دهد که دیگر دو گونه
نگاه به این مقوله وجود نداشته باشد
این کار شدنی است و بدون شک لازم
است تا این بررسی گسترده صورت گیرد
در این متن ادعا شده است تا زمان عثمان که قرآن تدوین شده است عربها
خط را نمیشناختند
داستان معروفی که در کتب تاریخی معتبر صدر اسلام وجود دارد این ادعا
را مردود می کند
کاتبی در زمانی که محمد در مکه بود
حضور داشت که یک شاعر با ذوق بود
وقتی آیه های قرآن را کتابت می کرد
اگر کلمه ی فصیح تری سراغ داشت
به محمد پیشنهاد می داد و محمد می پذیرفت روزی گفت تو می گویی اینها
را جبرئیل به من می گوید پس چرا من
کلمه را عوض می کنم قبول می کنی
مرتد شد و بر علیه محمد هجو می گفت
وقتی مسلمانان مکه را فتح کردند محمد نام 10 نفر را برد که اگر به دیوار کعبه آویختند باید کشته شوند که این
کاتب نیز جز این لیست بود که با پادرمیانی عثمان بخشیده شد
این کاتب با چه خطی می نوشته است؟
ضمنن وقتی عمر عثمان را مسئول جمع آوری و تدوین قرآن کرد نه به خاطر اینکه قرآن در حافظه ها بود
بلکه به خاطر اینکه چندین نسخه از قران
مکتوب وجود داشت که بهترین نسخه ی
موجود نسخه ی علی بن ابیطالب بود که بر اساس ترتیب شان نزول سوره ها
تدوین شده بود که متاسفانه نه چنین تدوین زیبا و پرمغزی نسخه ی اصلی
شد بلکه نسخه ای که اکنون در دسترس
ماست که بر اساس بلندی و کوتاهی سوره ها تدوین شده است که بعضی از
آیه های مکی در سوره های مدینه ای گنجانده شد و بعضی از آیه های مدینه ای در سوره های مکی قرار گرفت
علی خود کاتب وحی بود نسخه ای خود
را با چه خطی نگاشته بود؟
@paymanshojaei7

نبتی

پیمان شجاعی سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 11:36 ب.ظ http://@paymanshojaei @paymanshojaei7

هیچ کس مثل من از این متن خوشحال نشده است اینکه نوشتم منظورم این است که باید بررسی و رسمن اعلام شود و در کتاب‌های مدرسه هم گفته شود عربی
حالا متنای من و نمایش ندهید هیچی از من کم نمی کند و هیچی به شما اضافه نمی کند

مشاهده گر جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 11:13 ب.ظ

در حقیقت چه اتفاقات و مواردی که به نام غیر ایرانی مشهور هستند و در حقیقت ایرانی هستند. برای مثال مولوی یا ابن سینا که کشور دوست و همسایه مجسمشو هم ساخته و زیرش نوشته طبیب بزرگ *-*-* . وقتی خط پارسی، خط عربی نامیده میشه و بسیاری از آثار ایرانی به ثبت کشور های دیگه می رسه دیگه چه چیز هایی هست که ازش بی خبریم و به نا حق و خلاف واقع تصاحب کرده اند؟ عرب ها دوستان ما هستند و ما همه نژاد ها و زبان ها را دوست داریم اما نمی توانیم حقیقت را تبدیل به دروغ کنیم هنگامی که خط ایرانی بوده متعصب نباشیم و نگوییم نه! خط عربی بوده! دوست عزیزمان زحمت کشیدند با ذکر منبع ما رو مطلع کردند ... مخالفت ما دلیل خاصی ندارد مگر آنکه با منطق و منبع و سند مخالف باشیم

آتوسا چهارشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 09:32 ب.ظ

با درود
فقط میخواستم به اون دوست عزیزی که میگه ایران پیش از اسلام با خواهر ازدواج میکردن ،بگم که فرزندان حضرت آدمتون هم با هم ازدواج کردن و پیامبر اسلام هم چند همسری و بچه بازی رو رواج دادن . ضمن اینکه کجای اسلام نژاد پرستی ممنوع نیست؟
اعرابی که خودشونو از همه‌ی نژادها برتر میدونن؟ امر به معروف و نهی از منکر هم نام زیبایی است که بر روی فضولی در کار دیگران گذاشتند.
ضمن اینکه اگر مطالعه کنید می فهمید اقتصاد ایران رو اعراب تامین نمیکنند ، خاک ایران تامین میکنه . از طرز صحبتتون مشخصه عرب هستید و ضد ایرانی (در حال حاضر هم در کشورهای پیشرفته کورش و خاندانش محبوبترن . جای تاسف داره که فقط در کشور خودش مورد انتقاد و تنفره)
در پایان باید بگم مسلمان عزیز مگه تو قرآنتون ننوشته لا اکراه فی الدین پس لطفا در مورد اینکه چه کسی زرتشتیه چه کسی کافر و چه کسی مسیحی و... دخالت نکن
پیروز باشی

محمد ابراهیم جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1400 ساعت 04:48 ب.ظ

با سلام خدمت تمام دوستان و دست اندر کاران این سایت که اطلاعات مفیدی رو به سورت رایگان در خدمت مردم همیشه ایرانی می‌گزارند
حالا ما فرظ میکنیم که ما خط نداشتیم و عربا به ما خط دادن
حالا
کشتی رانی ،ستاره شناسی ،معماری ، کیمیاگری (شیمی) ریاضی ، فلسفه ، منطق ، پزشکی ، و حتی اولین پول دنیا یعنی (دریک )رو
کی از ما دزدیده ها
آقایان محترم که ایران و ایرانی و فارسی رو زیر سوال میبرند جواب بدن
وقتی اعراب اومدن ایران و حمله کردند تمام کتاب ها مجله ها و تمام دیرینه ی مارو سوزاندن
آقایان حال منطق
وقتی اطلاعات کافی و مفید ندارید اظهار نظر نفرمایید
ما هفت هزار سال قدمت داریم و تمدن یکی از اولین تمدن بشر مال ما بوده بعد اعراب قبل از حضرت محمد اصلان کلان رهبر نداشتن ی عده آدم بیابان گرد بودن اینو خوب قرآن میگه
با تشکر که متن رو تا آخر خوندیدن

آرشا چهارشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 09:48 ق.ظ

اگر کسی درباره خط آرامی و پهلوی تحقیق کرده باشه به راحتی میتونه بفهمه شکل نوشتار و صدای ث و غ و ق و ط که اکنون در عربی تلفظ میشوند اتفاقا مال پارسی باستان و اوستایی است ظ را اعراب از روی ط، ع را از روی غ، ث و ق را نیز خودش را برگرفته اند همچنین صدای ذ که با ز در پارسی باستان متفاوت بوده تنها ص و ض را اعراب خودشان ساخته اند.
خواهشمندم درباره ارتباط خط آرامی و پهلوی و کوفی تحقیق کنید آنچه گفتم را به آسانی در میابید

ناشناس پنج‌شنبه 10 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 11:00 ب.ظ

شما چرا فقط من یا تو بلدید؟
خط یا مال ماست یا مال اونا؟
خب یکی دیده گفته به به عجب خط خوبی برداشته یه کم تغییر داده بعد اون یکی اومده دیده این همون خط خودمونه خب بزار با این بنویسیم

این بیشتر یه متن شوخی بود اما خب خطش اول مال ما بوده بعد رفته عوض شده اومده پس نتیجه می‌گیریم که این خط مال هردو هست نه ما نه اونا هردومون
یه نمونه‌اش همین کلمه خط اول مال ما بوده رفته اومده خب الان دلیل میشه چون ما پارسی می‌خوایم به جای خط بگیم کت؟ نه چون اصلش مال ما بوده پس هرچقدر هم پارسیگ بنویسیم می‌نویسیم خط

تازه الان گفتن دشمن به جای تازی مهم‌تره یا time به جای زمان و ok به جای باشه و no به جای نه و yes به جای بله و...؟

محمد کاظم زاده پنج‌شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 11:14 ق.ظ

میدونستید روز های هفته هم در انگلیسی و به طبع از اون در المانی از روز های هفته کهن پارسی کپی شده ؟؟؟ البته در المانی چند روز رو خودشون براش اسم تولید کردند
اسم ها از ایین ۵ هزار ساله مهر( میترائیسم )کپی شده ترجمه شده بعد با پسوند day انگلیسی و tag به deutsch برگردونده شده است با یک سرچ ساده میتونید به این نکته پی ببرید .

Freitag در فرهنگ المانی وسط هفته است روز جمعه خودمون میشه
اما frei به معنای ازاد یا تعطیل هستش
و tag به معنای روز
وسط هفته ، روز ازاد یا تعطیل؟؟

چون جهانی خیره بر فرهنگ توست گَر به مِهرش دل نبندی، ننگ توست

arian چهارشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 04:17 ق.ظ

بسیار خوب بود خیلی لذت بردم .خوش حالم که بین این همه دروغ و چرند نویسی عربزده ها و غربزده ها یکی رو پیدا کردم که پژوهش میکنه❤❤❤

کوروش دوشنبه 20 دی‌ماه سال 1400 ساعت 11:34 ب.ظ

من فقط میخوام یه حرفی برای این باستان گراهای افراطی که ما رو خجالت دادن از گفتار نیک شون و به رخ کشیدن فرهنگ شون، بزنم و اون اینکه شما که میگی اعراب اومدن کتاب ها و اسناد تاریخی رو در ایران سوزوندند باید بگم که کتابت در ایران باستان مخصوصا در دوران حکومت های دینی و زرتشتی حرام و گناه بود. این ریشه در اوستا و شاهنامه هست که خط رو دیوان به مردم یاد دادند بخاطر همینه که ما میگیم دیوان حافظ یا دیوان فلان چون کتابت و خط رو دیو ها به مردم یاد دادند و در دین زرتشت نماد دیو اهریمنی است و بخاطر همین ایشون نوشتن و کتابت را ممنوع کرد.
پس انقدر چرند و مفت حرف نزنید. با آمدن اسلام به ایران در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم امثال رودکی(پدر شعر فارسی) و ابوعلی سینا و زکریای رازی و عنصری به جامعه اسلامی اومدند. واقعا این ملی گرایی مزخرفی که خیلی ها بهش دچار شدند یه بدبختیه عظیمی هست ولی باید به حق اعتراف کرد که ما ایرانی ها فرهنگ مون از بقیه فرهنگ های بیگانه بسیار ناب هست.

تو چقدر بیسوادی پسرجان

Ehsan شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 11:13 ب.ظ

ممنونم از زحمات شما.حرف هایی که زدین،همشون با دلیل و مدرک بودن.
امیوارم که از میراث نیاکانمون به بهترین روش محافظت کنیم تا دچار تحریف و دزدی فرهنگی و... نشوند.

دریا سه‌شنبه 24 خرداد‌ماه سال 1401 ساعت 07:42 ب.ظ

میدونستین همه دنیا از ما نوشتن و خواندن رو یاد گرفتن؟؟ میدونستین اگه ایران نبود الان مردم دنیا با اشاره با هم حرف میزدن؟؟
میدونستن 60 درصد ریشه کلمات عربی فارسیه؟؟؟؟؟؟

امین جمعه 27 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 06:30 ق.ظ

دلیل برتری خط لاتین(انگلیسی،فرانسوی،آلمانی،اسپانیایی،ایتالیایی،..)همین بس که در فرهنگ معین(دومین لغتنامه مرجع پارسی زبانان)خوانش واژه های پارسی توسط آلفابت لاتین نمایش داده شده
خط لاتین خطی علمی(elmi)است که برترین کشورهای پیشرفته جهان ازآن استفاده میکنند

دلیل‌تان درست نیست.

آرش دوشنبه 28 آذر‌ماه سال 1401 ساعت 02:03 ب.ظ

سلام . اینکه ریشه خط عربی از ایران و خط های ایرانی گرفته شده کاملا درسته و کسانی که شک دارند بهتره به تاریخ ایران قبل و بعد از اسلام مراجعه کنند تتابدانند اعراب از دست رنج مردم ایران به تمدن و فرهنگ رسیدن .
مثلا اعراب در گذشته بیابان گرد بودن و تمدنی نداشتند که خطی داشته باشند و ا ایران به عاریت گرفته اند .
و اسب فقط در ایران پرورش می یافت و اعراب فقط شتر داشتند ولی بعد از اسلام که ایران به تصرف اعراب در آمد اسب های ایرانی به عربستان منتقل شدند و کشورهای خارجی هم اولین بار این نژاد اسب را از عربستان به انگلیس بردند برای پرورش و غیره لذا اسب های اصیل ایرانی اکنون به نام اسب های عربی در دنیا معروف شده اند و همین بلا نیز برسر خط اصیل ایرانی آمده و الفبای ایرانی به نام الفبای عربی ثبت و ضبط شده است .

کی اَسوار پنج‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1401 ساعت 04:36 ب.ظ

دپیش از اینکه پارسیان به تازیان دبیره ی پارسی را بیاموزند ،خود قرآن به خط سریانی نوشته شده بود و پس از نوشتن آن با آواهای پارسی مردمان تازی کتاب نو قرآن را نمی پذیرفتند که از سوی خداوند آیه ی (و هذه تلک الکتاب المبین) آمد به چم :(و این همان کتاب روشنگر است)....پس دبیره ی کنونی که تازیان مینویسند از دبیره ی پارسی گرفته شده و با دبیره ی پیرآموز به تازیان یاد داده شد.

اشکان یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1401 ساعت 10:34 ق.ظ

این خط برای عرباست اینا نابود کردن تاریخ فرهنگ تمدن تمام نام های ما به عربی خب برای چی ؟؟؟؟؟؟؟الان مثلاً کسی که اسمش اصغر یعنی پیامبر خب چرا باید اسم عربی انتخاب کنند !!! بابا چرا نمی فهمید فارسی زبان جدا هست واژه های فارسی نابود شدن زبان رو نابود کردن حدود ۷۰۰۰ هزار واژه عربی آمده داخل فارسی در صورتی که تمام این لغات معادل هم در فارسی هست اینا با این کار واژه های فارسی و ضعیف و نابود کردن بابا ما نمی خواهیم به عربی حرف بزنیم نمیخوایم به چه زبونی باید بگیم ما خودمون الفبای جدا داشتیم چرا داریم از این الفبا استفاده میکنیم چه دلیلی داره !!ما خودمان زبانمان فارسی هست نه عربی الفبای فارسی هم هست

اطلاعاتی که می‌دهید، دقیق نیست.

مریم دوشنبه 5 دی‌ماه سال 1401 ساعت 12:21 ق.ظ

ایران قبل از حمله اعراب در زمان ساسانیان کتابهای با ارزشی داشته که اعراب وحشی با حمله و تجاوز به خاک و مردم ایران و با حیله اونهارو آتش میزنند و کتاب قران هم از رو تورات و اوستا نوشته شده

امیر شنبه 17 دی‌ماه سال 1401 ساعت 05:43 ب.ظ

شگفت است که تنها کسانی به قومیت ما توحین میکنند که خود ریشه و اصالت عربی دارند. در جواب دوستانی که ایران را بی فرهنگ میدانند. باید بگوییم خود حضرت محمد ص در باره زیبایی و کامل بودن این فرهنگ و دانش قبل از حمله ی اعراب تعریف میکراد. و ایرانیان را مومن میدانست(مگر نه بر طبق قرآن اعراب اجازه ی حمله نداشتند. و دلیل حمله شان این بود که می گفتند دین و فرهنگ ما از دوران حضرت زردشت تحریف شده و باید به دین موعود بپیوندیم و یا مالیات بدیم) فرهنگ خاور میانه. یا ایرانیست یا عربی. ویا اسلامی(ترکیبی از هردو) تمامی ما مال یک سرزمینیم. به امید دیدار خاور میانه ای یکپارچه باتمامی اقوام که آرزوی اجداد همهی ما خاور میانه ای ها بود.

رضا سوادکوهی جمعه 14 مهر‌ماه سال 1402 ساعت 07:21 ق.ظ http://Gravatar.com

درود، انتقاد که نه، اکثرا توهین چند تن از کاربران را نسبت به نویسنده گرامی را خواندم، حیرتم از اینه که خوب و کامل این مقاله ارزشمند را نخوانده سپس نظر میدهند!! بعضی از دوستان هم که انتقاد کرده اند هم ظاهرا متن را خوب نخوانده اند! نویسنده گرامی هیچ وقت نگفت که اعراب خط نداشتند ،بلکه گفت به خط نبتی می نوشتند، به هیچ وجه به هم میهنان عرب زبان عزیزمان توهین نکردند ،در ضمن قابل توجه آن کسانی که خوزستانی ها را عرب نژاد میدانند، زبان کسی صرفا نشانه نژاد او نیست،گیریم درصد کمی هم نژادشان عرب باشد،در ایران زندگی میکنند و تابع قوانین کشورمان و البته تاج سرمان، قدمشان هم روی چشم، ما نمی توانیم آنگولایی ها را که به زبان پرتقالی صحبت می کنند، پرتقالی نژاد بنامیم! یا آمریکای لاتین که تمامشان(بغیر از برزیل که زبانشان پرتقالی هست) اسپانیایی صحبت می کنند را اسپانیایی نژاد بنامیم! نکته آخر، عزیزانی که مخالف این مقاله ارزشمند هستند، همانند نویسنده برای نظرشان سند یا مقاله ایی علمی ارائه کنند. به یزدان که گر ما خرد داشتیم، کجا این سرانجام بد داشتیم!

الهام شنبه 25 آذر‌ماه سال 1402 ساعت 04:44 ب.ظ

من که ازعرب جماعت متنفرهستم. همونای که در دوره کوتاهی اما زیادبه ماظلم کردن ودین خودشون وبه زورمیخواستند به ما غالب کنند

مسعود دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1402 ساعت 10:35 ب.ظ

اصل تاریخ ما و سوالات ما در شاهنامه وجود دارد ولی اونایی که تعصب دارند حاضر به خودش نیستن به جای تاریخ غیر بهتره نوشته های زکریای رازی رو بخونین و خیلی از دانشمنداهای دیگر ما رو که اصلا نمشناسیم در خصوص الفبای ایرانی مشخصه که این خط متعلق به ایران هست چرا که چند حرف حذف شده از الفبای ایرانی بخاطر ناتوانی اعراب در تلفظ صحیح آنهاست به همین خاطر بعد از آشنایی با خط ایرانی کلمه های قید شده را از الفبای ایرانی حظف کردن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد