نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

آمریکا و برنامۀ هسته‌ای ایران


مهرداد ایران‌مهر/ ١٣٩۴
جرالد فورد (رئیس‌جمهور آمریکا) نامه‌ای شخصی به محمدرضا پهلوی نوشت و از او خواست تا اکبر اعتماد (رئیس وقت سازمان انرژی اتمی) را مجاب کند که محدودیت‌های درخواست شدۀ آمریکا بر روی برنامۀ هسته‌ای ایران را بپذیرد.


خاطرات دکتر اکبر اعتماد:
شاه مرا خواست و گفت: «اکبر، مشکل چیه؟».
گفتم: «سرنوشت و آیندۀ ممالک دنیا، بستگی به داشتن و یا نداشتن همین فناوری نو دارد. نمی‌توانیم در برابر خواست‌های آمریکا کوتاه بیاییم و برنامۀ هسته‌ایمان را محدود کنیم.»
سپس تا ۴ سال آینده (پاییز ۵٧) که من مسئولیت داشتم، توافق‌نامۀ مورد درخواست آمریکا را امضاء نکردم و شاه هم تا آخرین لحظه از من حمایت کرد. ما نوکر نبودیم.

دکتر اکبر اعتماد به گونه‌ای در برنامۀ بی‌بی‌سی (١٣٩١) از برنامۀ هسته‌ای ایران دفاع کرد، که مجری گفت: «ظاهرا شما بمب می‌خواهید!».
اعتماد پاسخ داد: «شما مشکلی دارید؟ ما نه تنها اکنون نباید پروتکل الحاقی را امضاء کنیم؛ بلکه حتی نفر قبل من نیز نباید در سال ١٩۶٨، ان‌پی‌تی که یک معاهدۀ تبعیض‌آمیز است را امضاء می‌کرد.»



فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی (دانشگاه شهید چمران اهواز):
«آنچه پهلوی در زمینهٔ هسته‌ای به آمریکا نداد، ما در جمهوری اسلامی دادیم.»

علی‌اکبر صالحی (رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی): «با برجام، همۀ مراکز هسته‌ای کشور پیشرفته‌تر از قبل به کارشان ادامه خواهند داد و برای مثال تعداد نوترون‌های مرکز هسته‌ای فردو خیلی بیشتر خواهد شد!»
نتیجه:
جان کری حتما نادان بوده که ٧٠ بار عرض اقیانوس اطلس را (برای مذاکره) طی کرده، تا صنعت هسته‌ای ما تعداد نوترون‌هایش بیشتر شود!

-امروز نیز در دولت انقلابی‌ها، دلواپسان برجام تبدیل به احیاءکنندگان برجام شده‌اند!


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد