نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

کاخ کوروش


مهرداد ایران‌مهر

یک ادعا درباره کاخ کوروش:

سرستون‌ها ممکن است به این دلیل آن شکل باشد که می‌دانیم معماران یونانی آنجا کار می‌کردند و تاثیر هنر یونان را در معماری پاسارگاد داریم.

 

 پاسخ:

درست است که ریشه تباری شاخه خاندان کوروش برخلاف داریوش که پرشی بود، به مرتوها (آمو، امرد) می‌رسیده است و بدین سان احتمالا قرابت بیشتری میان او و هخاها و دانوها که با ساکنین ایرانی‌تبار و کهن‌تر آسیای خرد شامل فریگی‌ها، پافلاگونیایی‌ها، لیکیه‌ایی‌ها، کیلیکیه‌ایی‌ها، کاپادوکیه‌ایی‌ها و دیگر باشندگان سرزمین اخییوه درآمیخته بودند، احساس می‌شده است.

اما یک اصل اساسی همواره حاکم است، سرزمین اصلی اصولا تامین‌کننده سرزمین‌های پیرامونی است. حاکمیت سیاسی در سرزمین مرکزی پا گرفته و سرزمین‌های پیرامونی از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند.

بنابراین هیچگاه از زمین به آسمان نمی‌بارد. حتما بلخی‌ها، فریگی‌ها، هندی‌ها، بابلی‌ها، خوارزمی‌ها و... نیز در تمام امور بازسازی و پیشرفت کشور مشترکشان به طور جدی سهیم بوده‌اند. اما اینکه مادها، پرشی‌ها، مگن‌ها، ارته‌ایی‌ها، شوشی‌ها و... را که سازندگان کهن ابرشهرهایی چون تپه‌حصار، سیلک، تپه‌یحیی، شهداد، شهرسوخته و... بودند را افرادی بی‌هنر و واردات‌محور نشان دهیم، با منطق حاکم تاریخی بر رویدادها بیگانه است.

ضمنا، یونانی نامیدن ایونیه‌ایی‌ها، یک غلط مصطلح است. یونانی‌ها مردمان دریا بودند و در درجه تمدنی بسیار پایین‌تری از ایونیه‌ایی‌ها قرار داشتند.

هنگامی که فلات در عصر آهن به سر می‌برد، ایونیه غربی در عصر برنز و آتیک در گیرودار اواخر عصر سنگ بود.


به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ میانه:

http://t.me/midhistor


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد