X
تبلیغات
رایتل

دست طرفداران دولت در موضوع هسته‌ای خالی است

سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:48 ب.ظ


مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد با حضور در برنامۀ نگاه یک که شب گذشته (شنبه، 26 اردیبهشت‌ماه) از شبکه یک سیما پخش شد، به بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای پرداختند.


http://roshangari.ir/files/videos/org/3520/1394/02//2733474163209.mp3



الیاس حضرتی در ابتدای این برنامه پروندۀ هسته‌ای کشورمان را یکی از مهم‏ترین پرونده‌‏ها در طی چند دهۀ گذشته عنوان کرد و گفت: در 10 تا 12 سال گذشته مذاکراتی در برهه‌‏های مختلف انجام و با تغییر و تحولاتی که انجام شده، همه دیدگاه‌‏های خود را بیان می‌‏کنند.

وی با اشاره به صدور 6 قطعنامه در 8 سال گذشته و تمجید از فضای بازی که در مذاکرات هسته‏‌ای وجود دارد و انتقاد از افرادی که مذاکرات را زیر سوال می‏برند، افزود: برخی با اصل مذاکرات مخالفند و طرح سه‌فوریتی یا غنی‌‏سازی 60 درصد را مطرح می‏‌کنند، یا به هیئت مذاکره‌کننده تهمت می‌‏زنند و یا قرارداد لوزان را با ترکمنچای مقایسه می‏‌کنند که این دور از انصاف است. اراده ما بر این است که در مذاکرات به توافق برسیم و توافقی که در این زمینه نوشته می‌‏شود به صلاحدید مسئولین امضا می‌‏شود یا نمی‌‏شود.



نباید از مذاکرات هسته‌ای استفاده انتخاباتی شود


در ادامۀ این برنامه، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ما دربارۀ مذاکراتی صحبت می‏‌کنیم که سرنوشت کشور در اقتصاد، امنیت، علم و سایر ابعاد حداقل در سه دهۀ آینده به آن گره خورده است، با انتقاد از دولت برای آستانۀ تحمل پایین آن، گفت: در 14 ماه گذشته صداوسیما درب را بر روی منتقدین بسته بود تا مذاکره‌کنندگان در یک فضای بی‏‌رقیب به بیان دیدگاه‏‌های خود بپردازند، که این موضوع طبیعی است و البته نباید از مذاکرات هسته‏‌ای موضع‏‌گیری‏‌ها و برداشت‌‏های انتخاباتی شود. اما متأسفانه مسئولین دولتی به صورت‌‏های مختلف آن را مطرح می‏‌کنند.

وی با انتقاد از بیانیۀ ژنو عنوان داشت: اگر سه ماه انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق می‏‌افتاد، در آلماتی توافق بسیار خوبی انجام می‏‌‍‌‌‌‌‌‍‌‌شد که فرسنگ‌‏ها با ژنو فاصله داشت. پیشرفتی که حاصل شد حتی مسئولین این دولت را شگفت‌زده کرد. باید بدانیم توافقی خوب است که زیرساخت‌‏ها را حفظ و تحریم‌‏ها را لغو کند و مردم به دنبال لغو تحریم هستند و متنی که امضا شده بهتر است برای اینکه به نفع ایران باشد، از آن به عنوان توافق نام نبریم.



اروپا منتظر است تا به محض حصول توافق قراردادهای تجاری با ایران را امضا کند!


در ادامۀ این برنامه حضرتی گفت: ما در مذاکرات به دنبال این بودیم که اولاً از ارادۀ خود دفاع کنیم و در این مذاکرات غربی‏‌ها حقوق ما را پذیرفتند و اصل غنی‌‏سازی پذیرفته شد و ثانیاً لغو تحریم‏‌ها یکی دیگر از اهداف ما بود که تاکنون که هیچ سندی امضا نشده، سازمان تحریم به هم ریخته و فدراسیون روسیه تصمیم دارد تا سامانۀ اس‌300 را به ایران تحویل بدهد و اروپا قراردادهای تجاری خود را آماده امضا کرده و راه خود را از آمریکا جدا می‏‌کند و منتظر است تا به محض حصول توافق، قراردادهای تجاری با ایران را امضا کند.

وی با اشاره به انشقاق میان آمریکا، اسرائیل و اروپا به عنوان یکی از دستاوردهای مهم مذاکرات هسته‌‏ای، یادآور شد: انسجام بین آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا کمرنگ شده و اوباما دربارۀ ساختمان تحریم‏‌ها و شکسته شدن زیرساخت‌‏های تحریم اذعان داشته که ما شماری محدودیت‏‌های نظارتی را پذیرفته‌‏ایم و در قبال آن تحریم‌‏ها لغو می‌‏شود و این به معنای مذاکرات برد-برد است و بنا داریم مذاکرات برد-برد داشته باشیم.

در ادامۀ برنامه، محمدی با اشاره به تلاش آمریکا و برخورد آن با ایران به عنوان یک استثناء در جهت محدود کردن غنی‌سازی در ایران عنوان داشت: طبق ماده 4 ان.پی.تی هیچ محدودیتی در غنی‌‏سازی وجود ندارد و در مذاکرات با طرف غربی اولاً باید تحریم‏‌ها به طور کامل لغو شود و امنیت کشور را تأمین کند و انتهای این توافق را مشخص کند. یکی از مسئولین آمریکایی گفته است ما تبدیل به نیروی هوایی ایران شده‌‏ایم و سردار سلیمانی در منطقه نقش‌‏آفرینی می‏‌کند. لغو تحریم‏‌ها یکی از مولفه‌های مهم توافق لوزان است و در توافق ژنو یک قرارداد امضا شده که باید تحریم‏‌ها بازگشت‏‌پذیر باشد.



توافقی خوب است که عزت ملت را تأمین و حق غنی‌‏سازی را بپذیرد و تحریم‌‏ها را بردارد


در ادامۀ برنامه، حضرتی با انتقاد از سخنان محمدی دربارۀ مذاکرات دولت گذشته و شکست رویکرد دولت دهم اظهار داشت: شما مدت‏‌ها بحث‏تان این بود که مذاکرات در آلماتی یا بغداد برگزار شود و اینکه شما می‏‌گویید اگر انتخابات ریاست‌جمهوری به تعویق می‏‌افتد، به یک توافق خوبی می‏‌رسیدید، اصلاً صحیح نیست و جریانی در کشور وجود دارد که می‏‌گوید آمریکا اصلاً قابل‌مذاکره نیست؛ اما آنچه که مهم است، اینست که همه چیز در دهم تیرماه در اتاق مذاکرات مشخص می‏‌شود و هیئت مذاکره‏‌کننده تلاش می‏‌کند تا تحریم‌‏ها یک‌شبه لغو شود. توافقی خوب است که عزت ملت را تأمین و حق غنی‌‏سازی را بپذیرد و تحریم‌‏ها را بردارد و از این نظر واقعیت این است که تحریم‏‌های ریاست‌جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا در همان زمان امضای قرارداد برداشته می‌‏شود و تحریم‌‏های شورای امنیت بر اساس زمان لغو می‌‏گردد و تحریم‌‏های کنگره نیز قابل بحث است. اما شما در مذاکرات در گذشته تصمیم داشتید که مشکلات جهان اسلام را حل کنید، که باید به این نکته توجه کرد که هیئت مذاکره‌‏کننده صرفاً درباره موضوعات هسته‏‌ای مذاکره می‏‌کند و لاغیر.



متن توافق لوزان نگران‌کننده است


در ادامۀ برنامه نگاه یک، محمدی با اشاره به اینکه متن توافق لوزان نگران‏‌کننده است، یادآور شد: در تحریم‌‏های اتحادیه اروپا، تنها تحریم‏‌های مرتبط با هسته‏‌ای و آن هم بخش‏‌های اقتصادی و مالی رفع می‌‏شود و این در حالی است که همۀ این‏‌ها مشروط بر انجام تعهدات کلیدی توسط ایران است که یکی از این تعهدات موضوع نظارت بر تأسیسات دفاعی، موشکی و دانشمندان هسته‏‌ای ماست که آن‏‌ها کل تعلیق تحریم را به یک کار غیرمحقق شده گره زده‌اند و باید به قدرت کشور واقف باشیم و اگر قرار بر این است که بخشی از امنیت ملی را معامله کنیم، باید کاغذ را درست مطالعه کنیم و اگر ثمرۀ مقاومت ملت ایران این توافق نیم‌بند است، اصلاً راضی‏‌کننده نیست و باید به صورت جدی مطالعه بر روی تفاهم‏‌نامه صورت گیرد.

در ادامۀ این مناظره، الیاس حضرتی با اشاره به دلسوزی و تعهدات هیئت مذاکره‌کننده و توضیحاتی که آن‏‌ها به ملت ایران داده‌اند، یادآور شد: بحث‌‏های مختلف از جمله غنی‌سازی در روال اصولی خود پیش می‌رود.

در ادامۀ این گفتگو، محمدی دربارۀ تحریم‏‌های آمریکا اظهار داشت: چیزی که دربارۀ تحریم‏‌های آمریکا می‏‌بینیم این است که آن‏‌ها می‏‌گویند تحریم‏‌ها تعلیق می‏‌شوند و لغت لغو تحریم‌‏ها را به کار نمی‌‏برند، به این معنی که زیرساخت‏‌های قانونی تحریم‏‌های کنگره باقی نگهداشته می‏‌شود. این موضوع در حالی است که، دوستان ما همیشه می‏‌گویند «مسائل داخلی آمریکا به خود آن‌‏ها مربوط است و به ما چه ربطی دارد که دولت آمریکا نمی‏‌تواند کنگره را متقاعد کند»! ما حق داریم وقتی تغییرات بنیادین را در برنامۀ هسته‏‌ای خود اعمال می‏‌کنیم، زیرساخت‏‌های قانونی تحریم‌های آمریکا توسط کنگره برداشته شده باشد و این دولت آمریکاست که باید کنگره را متقاعد کند.

وی با بیان اینکه در این توافقنامه تأکید شده که همه چیز موکول به آن است که ایران تعهدات خود را به طور کامل اجرا کند و پس از آن است که تحریم‌‏های آمریکا تعلیق خواهد شد، گفت: سوالی که اینجا مطرح می‏‌شود این است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و پس از آن آمریکا بهانه آورد، دستمان به کجا بند است؟



روزی که توافق امضا می‌‏شود، آمریکایی‏‌ها باید تمام تحریم‏‌ها را به صورت یکپارچه لغو کنند


محمدی ادامه داد: آقای موسویان که جزو امنای هیئت مذاکره‏‌کننده است، اخیراً طی سخنرانی خود در نیویورک اعلام کرده که زمان بازگشت‏‌پذیری 6 سال است که اگر ما تعهدات خود را اجرایی کنیم و در آن زمان آمریکا به تعهدات خود عمل نکند که احتمال آن نیز کم نیست، آن زمان است که برنامۀ ما 6 سال عقب خواهد افتاد و اینجا این سوال مطرح می‌‏شود که چه کسی قرار است این زمان 6 ساله را جبران کند! بر این اساس، ما تأکید داریم باید در روزی که توافق امضا می‌‏شود آمریکایی‏‌ها تمام تحریم‏‌ها را به صورت یکپارچه لغو کنند. بر اساس تعهداتی که ما قبول می‏‌کنیم، ما تأسیسات خود را دستکاری خواهیم کرد یعنی زیرساخت‏‌های خود را جمع می‌کنیم و این در حالی است که طرف مقابل تحریم‏‌ها را تعلیق می‏‌کند. لذا اگر قرار است طرف مقابل تنها تحریم‏‌های خود را تعلیق کند، ما نیز باید فعالیت‏‌های خود را صرفاً به حالت تعلیق نگه داریم.

وی با طرح این سوال که چرا طرف مقابل قرار است زیرساخت تحریم‌‏های خود را نگهدارد، اما ما زیرساخت‌های خود را جمع کنیم، گفت: اگر قرار است موازنه‌ایی وجود داشته باشد، لازم است اولاً تعهدات به صورت یکسان بازگشت‏‌پذیر باشد، ثانیاً همزمان باشد و ثالثاً اگر قرار باشد آن‏‌ها چیزی را لغو کنند، ما نیز مانند آن‌‏ها عمل کرده و اگر قرار است آن‏‌ها صرفاً تحریم‌‏ها را به حالت تعلیق نگهدارند، ما نیز مانند خود آن‏‌ها عمل می‏‌کنیم.

در ادامۀ برنامه، حضرتی در پاسخ به این سوال که بحث تحریم‌های ثانویه شامل چه مواردی می‌‏شود و آیا این تحریم‌ها دست آمریکا را برای عهدشکنی باز خواهد گذاشت یا خیر، گفت: از ابتدای انقلاب ما در تحریم بودیم، تا اینکه این تحریم‏‌ها به مباحث هسته‌ای رسید که در اینجا نیز بخشی از تحریم‏‌ها توسط رئیس‌جمهورآمریکا صورت گرفت و بخشی توسط کنگره انجام شد که در خصوص تحریم‏‌های کنگره بحث‏ها پیچیده است.



در سر میز مذاکره قرار نیست که طرف مقابل هر چه را که آرزوی ماست، بپذیرد


الیاس حضرتی گفت: برداشتن تحریم‌ها آرزوی ماست و قطعاً هیئت مذاکره‌کننده نیز به دنبال آن است. اما در سر میز مذاکره قرار نیست که طرف مقابل هر چه را که آرزوی ماست، بپذیرد. زمانی آرزوی طرف مقابل این بود که ما غنی‌سازی خود را به صفر برسانیم، اما نتوانست ارادۀ خود را بر ما تحمیل کند. طبیعی است ما محدودیت‌هایی داریم که در خصوص این محدودیت‏‌ها این تصمیم‌گیران کشور هستند که به مذاکره‌کنندگان دستور می‌دهند این محدودیت‏‌ها را بپذیرند یا نپذیرند.



مدیرمسئول روزنامه اعتماد به تشریح تحریم‌های ثانویه پرداخت و گفت: بر اساس بیانیۀ لوزان قرار است آنچه را که ما بر اساس این تفاهم‌‏نامه تعهد کردیم، توسط آژانس راستی‌‏آزمایی شود و پس از آن است که بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌‏شود.

حضرتی با تأکید بر اینکه این تحریم‌‏ها صرفاً در موضوع هسته‏‌ای است، گفت: اگر این داستان به شکلی که عنوان شد، صورت پذیرد، روال طبیعی کار انجام خواهد شد. اما اگر بعد از دو سه ماه که آژانس راستی‌‏آزمایی کرد آمریکایی‌ها عهدشکنی کنند، ما دوباره می‌توانیم به فعالیت‌های پیشین خود برگردیم.



مشخص کردن تحریم‌های اولیه و ثانویه به دست آمریکا است


در ادامۀ این گفتگو، محمدی در پاسخ به این سوال که گفته شده هر چند توقف تحریم‏‌های آمریکا به دو قید ثانویه و هسته‌ای محدود شده، اما در عمل همۀ تحریم‏‌های مهم که تأثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته را شامل می‌شود و تحریم‌های باقیمانده تحریم‌های تأثیرگذاری نیست، اظهار داشت: متأسفانه به این صورت نیست، بلکه در آن بخش آمریکا تأکید می‌کند که تنها تحریم‌های ثانویه را برمی‌دارد و تحریم‏‌های اولیه باقی می‏‌ماند و اینجا این سوال ایجاد می‌شود که چه کسی قرار است مشخص کند کدام تحریم اولیه است و کدام ثانویه و اینجا یک باب سوءاستفاده وسیع برای آمریکایی‌ها باز خواهد شد. اینجا آمریکایی‌ها قادر خواهند بود که انواع بازی‏‌ها را در آورند. لذا یکی از مهمترین اصلاحاتی که باید در این متن انجام شود، این موضوع است و باید از سوی هیئت مذاکره‌کننده کشورمان مشخص شود که آن‌‏ها موظف هستند تمام تحریم‌ها را بردارند و اگر برندارند نمی‏توانند امتیازات از ما بگیرند. نکته‌‏ای که حائز اهمیت است، این است که وقتی این امتیازات را می‌‏دهیم، تحریم‌ها باید یکپارچه برداشته شود.

وی ادامه داد: بر اساس متن تفاهم لوزان گفته شده که حتی تحریم‏‌های مرتبط با اشاعه یعنی تحریم‏‌های مرتبط با مواد، فناوری و تجهیزات هسته‌‌ای باقی خواهد ماند، که در اینجا باز این سوال مطرح می‏‌شود که چه کسی مشخص می‏‌کند فلان قطعه‌‏ای که ما قرار است وارد کنیم، قطعه‏‌ای مرتبط با مباحث هسته‏‌ای است یا نه! لذا این مقدار محدود کردن و زدن گوشه و کنار زیرساخت تحریم و نگهداشتن زیرساخت تحریم‌ها یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که آن‏‌ها نمی‌خواهند تحریم‏‌ها را بردارند، بلکه می‏‌خواهند زیرساخت تحریم را نگهدارند. چرا که با تحریم کار دارند و حوزه‌های منازعه آن‏‌ها با ما ادامه دارد.



در قطعنامۀ جدید، ما خود می‌پذیریم که تهدیدکنندۀ صلح و امنیت بین‌المللی هستیم!


محمدی تأکید کرد: آن‏‌ها به تحریم‏‌ها نیاز دارند، لذا تأکید ما به هیئت مذاکره‌کننده این است که سعی داشته باشند رژیم تحریم‌‏ها یکپارچه برداشته شود. در خصوص تحریم‌های شورای امنیت، اتفاقی که می‏‌افتد این است که تمام قطعنامه‌ها تجمیع و تبدیل به یک قطعنامه می‏‌شود؛ به این معنی که بخشی از محدودیت‌ها جمع می‏‌شود و دوباره در قطعنامه‏‌ای جدید حفظ می‌شود. یک اتفاق بدتر هم رخ می‏‌دهد و آن این است که ما قطعنامه‌هایی که تا به حال گرفته‏‌ایم مربوط به فصل 7 و ماده 41 بود، ولی در هیچیک از این قطعنامه‌ها ما به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌‏المللی شناخته نشدیم. ولی متأسفانه در این قطعنامه جدیدی که ان‌شاالله اصلاح خواهد شد، ظاهراً ما برای اولین بار به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‏‌المللی ذیل بند 7 شناسایی می‏‌شویم و تحت ماده 41 قطعنامه می‏‌گیریم.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در خصوص تحریم‌ها بحث اصلی این است که اگر قرار است تحریم باشیم، بهتر است با هسته‌‌ای تحریم باشیم تا بدون هسته‏‌ای، و اگر قرار است تحریم نباشیم این متن باید اصلاح شود.



آقایان از این توهم که مذاکرات برای مصرف انتخاباتی است، بیرون بیایند


در ادامه، الیاس حضرتی گفت: تمام سیاست‏‌های کلی هیئت هسته‌ای ما این است که به دنبال یک توافق خوب هستیم و این دستورالعمل هیئت هسته‌ای و دولت است و دوستان ما باید از این فضای توهم بیرون بیایند که فکر می‏‌کنند اصلاً بحث توافقی وجود ندارد و یک بازی بیشتر نیست و آن مصرف انتخاباتی برای کشور است.

در ادامۀ برنامه، محمدی در خصوص اقدامات محدودیت‌ساز در متن بیانیه اظهار داشت: ایران با 5 کشور بزرگ جهان در حال توافق است، لذا این متن باید متن بسیار محکمی باشد و جای سوءاستفاده در آن نماند. در حال حاضر، تنها متن مکتوبی که می‏‌توانیم در خصوص آن صحبت کنیم، بیانی، سوئیس است. بر اساس این متن، حق غنی‌سازی در اینجا به رسمیت شناخته نشده و چیزی که وجود دارد یک برنامۀ غنی‌سازی است و شما کلمۀ «حق» را در سراسر این متون پیدا نمی‏‌کنید. ضمن اینکه خود آمریکایی‌ها قبل از توافق ژنو نیز عنوان کرده بودند، ما حق غنی‏‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسیم تا بتوانیم برنامه‌ها را محدود کنیم.



طرف مقابل حق غنی‌سازی ما را به رسمیت نشناخته است


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه، حق آن چیزی است که در ماده 4 ان.پی.تی آمده و هیچ محدودیت ندارد، اما آن چیزی که در این متن ذکر شده از 6 جهت محدود شده است، ما از حق استثنا شده‏‌ایم و یک برنامۀ جدید کوچک که زمان گریز را بالای یک سال می‌‏برد برای ما تعریف شده است. اصلاح دومی که باید در این متن صورت پذیرد، این است که اگر قرار است آن‏‌ها چیزی را تعلیق کنند، در این طرف باید بحث تعلیق‌ها مطرح شود. به این معنی که در این طرف هم دستگاه‌های سانتریفیوژ ما باید در زمان بسیار کوتاه بازگشت‏‌پذیر باشند. اصلاح سومی که باید صورت گیرد، این است که همۀ قیود تحریم باید برداشته شود. یعنی تحریم‏‌ها نباید به تحریم‌های مختلف تفکیک شود.



آژانس عملکرد قابل قبولی نداشته است


در ادامۀ برنامه، حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد در پاسخ به اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اجبار ایران در پذیرش بازدید از مراکز نظامی و اینکه آیا می‏‌توان به آژانس به عنوان یک نهاد بی‌طرف اعتماد کرد، گفت: با توجه به عملکرد سنوات گذشتۀ آژانس، این نهاد عملکرد قابل قبولی ندارد. ما بارها به آژانس اعتماد کردیم، ولی آن‌‏ها گزارش‌های مختلفی از مراکز نظامی ما تهیه کردند. در دو سه ماه گذشته، حرف‌هایی که دبیرکل آژانس بیان کرده حرف‌های معتدلی بوده، ولی همچنان سوابق آن‌‏ها نگران‌کننده است. واقعیت‏های تلخی در دنیا وجود دارد که ما برای گرفتن حق ملت باید با آن‏‌ها روبرو شویم.

در ادامۀ اظهارات حضرتی، محمدی در خصوص پی.ام.دی اظهار داشت: خود آمریکایی‌ها در گزارش متن توضیح دادند که یکی از تعهدات کلیدی «پی.ام.دی» است و آمانو نیز این موضوع را تکرار کرده است و در این خصوص نیز نهاد ناظر «آژانس» است. وقتی پی.ام.دی را باز می‏‌گذاریم، یعنی همۀ امتیازات را داده‌‏ایم و مجرای توطئه‌چینی طرف مقابل باز مانده است.



اگر پی.ام.دی را باز بگذاریم، یعنی هیچ چیز را حل نکرده‌ایم


در ادامۀ این گفتگو، محمدی در پاسخ حضرتی در خصوص دستاورد مذاکرات گفت: همانطور که قبلاً گفتم، وجود برنامه غنی‌سازی محدود نسبت به غنی‌سازی صفر یک دستاورد است. ولی این حق ما از ان.پی.تی نیست. دستاورد دوم این است که آمریکایی‌ها حاضر به بحث در مورد تعلیق تحریم‌ها شدند.

در ادامۀ برنامه، حضرتی در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در گذشته بارها اعلام کرده بودند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است، اما این روزها از زبان آن‌‏ها شنیده می‏‌شود که بیانیۀ لوزان مبنای خوبی برای توافق است، به نظر شما این تغییر ادبیات چیست، گفت: این شعار (توافق نکردن بهتر از توافق بد است) هم شعار آن‌‏هاست هم شعار ما. علت اینکه کنگره اختیارات دولت آمریکا را محدود کرده و خود وارد ماجرا شده، نشان می‏‌دهد که اینگونه نیست که همۀ امتیازات را ما داده‏‌ایم. بلکه امتیازات خوبی نیز گرفته‏‌ایم و آن‏‌ها خود می‏‌خواهد که نظارت بیشتری داشته باشند.

در ادامۀ اظهارت حضرتی، محمدی گفت: در خصوص سوال فوق، به نظر بنده تغییر ادبیاتی از سوی آمریکایی‌ها صورت نگرفته است.

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که علیرغم برگزاری جلسات مختلف از سوی هیئت مذاکره‌کننده اخیراً منتقدان معتقدند که جزئیات مذاکرات هسته‌ای با مردم در میان گذاشته نشده است و به نظر شما این جلسات برای شنیدن جزئیات کافی بوده است، گفت: شاید مرسوم نیست که جزئیات به این شکل در رسانه‌ها بیان شود، ولی آنچه دوستان ما می‌‏گویند نباید با متن مکتوبی که تفاهم کرده‏‌اند متناقض باشد و این جزو مطالبات ماست.



آقایان مولفه‌های یک توافق خوب را بیان کنند


محمدی ادامه داد: بهتر است دوستان یک بار مولفه‌های یک توافق خوب را بیان کنند، که الزاماً توافقی که از نظر آن‏‌ها توافق خوب محسوب می‌‏شود، چه توافقی است؟

این کارشناس مسائلی سیاسی با بیان اینکه ما هیچ وقت مشخصات یک توافق خوب را از زبان دوستان نشنیده‌ایم، گفت: علیرغم این موضوع، آمریکایی‌ها مولفه‌های یک توافق خوب را از نظر خود مکتوب کرده‌اند و لذا از این پس یک مبنا برای قضاوت آن‌ها وجود خواهد داشت که آیا آنچه آمریکا به دنبال آن بوده، محقق شده است یا خیر.

محمدی در پایان در خصوص بازرسی‌ها و تحقیق و توسعه اظهار داشت: بر اساس بیانیه سوئیس، بازرسی‌ها ‏‌ویژه است و بازرسی ویژه تنها دربارۀ عراق اعمال شده است که در نهایت منجر به حملۀ نظامی به عراق شد. یعنی در اثر بازرسی ویژه، آن‏‌ها مراکز حساس و ظرفیت‌های عراق را شناسایی کردند. لذا باید توجه داشت که امنیت کشور به مخاطره نیفتد.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940227000058


http://www.yjc.ir/fa/news/5202788/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B3-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DB%8C%DA%A9


http://www.golestan24.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-1/8392-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B3-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DB%8C%DA%A9

 

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo