نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺑﺎ ﺧﺮ



ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻪ ﺭﻫﯽ ﻣﺮﺍ ﮔﺬﺭ ﺑﻮﺩ ... ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻩ ﺑﻪ ﺭﻩ، ﺟﻨﺎﺏ ﺧﺮ ﺑﻮﺩ

ﺍﺯ ﺧﺮ ﺗﻮ ﻧﮕﻮ، ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﮔَُﻬﺮ ﺑﻮﺩ ... ﭼﻮﻥ ﺻﺎﺣﺐ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻫﻨﺮ ﺑﻮﺩ

ﮔﻔﺘﻢ ﮐﻪ ﺟﻨﺎﺏ، ﺩﺭ ﭼﻪ ﺣﺎﻟﯽ ... ﻓﺮﻣﻮﺩ ﮐﻪ ﻭﺿﻊ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﺎﻟﯽ

ﮔﻔﺘﻢ ﮐﻪ ﺑﯿﺎ ﺧﺮﯼ ﺭﻫﺎ ﮐﻦ ... ﺁﺩﻡ ﺷﻮ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯﯾﻦ ﺻﻔﺎ ﮐﻦ

ﮔﻔﺘﺎ ﮐﻪ ﺑﺮﻭ ﻣﺮﺍ ﺭﻫﺎ ﮐﻦ ... ﺯﺧﻢ ﺗﻦ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﻭﺍ ﮐﻦ

ﺧﺮ ﺻﺎﺣﺐ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻫﻮﺵ ﺑﺎﺷﺪ ... ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﻭُﺣﻮﺵ ﺑﺎﺷﺪ

ﻧﻪ ﻇﻠﻢ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﻤﻮﺩﯾﻢ ... ﻧﻪ ﺍﻫﻞ ﺭﯾﺎ ﻭ ﻣﮑﺮ ﺑﻮﺩﯾﻢ

ﺭﺍﺿﯽ ﭼﻮ ﺑﻪ ﺭﺯﻕ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﻮﺩﯾﻢ ... ﺍﺯ ﺳﻔﺮﮤ ﮐﺲ ﻧﺎﻥ نه ﺭﺑﻮﺩﯾﻢ

ﺩﯾﺪﯼ ﺗﻮ، ﺧﺮﯼ ﮐُﺸﺪ ﺧﺮﯼ ﺭﺍ ... ﯾﺎ ﺁﻧﮑﻪ ﺑُﺮﺩ ﺯ ﺗﻦ ﺳﺮﯼ ﺭﺍ

ﺩﯾﺪﯼ ﺗﻮ، ﺧﺮﯼ ﮐﻪ ﮐﻢ ﻓﺮﻭﺷﺪ ... ﯾﺎ ﺑﻬﺮ ﻓﺮﯾﺐِ ﺧﻠﻖ ﮐﻮﺷﺪ

ﺩﯾﺪﯼ ﺗﻮ، ﺧﺮﯼ ﮐﻪ ﺭﺷﻮﻩ‌ﺧﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ... ﯾﺎ ﺑﺮ ﺧﺮ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺳﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ

ﺩﯾﺪﯼ ﺗﻮ ﺧﺮﯼ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﭘﯿﻤﺎﻥ ... ﯾﺎ ﺁﻧﮑﻪ ﺯ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑُﺮﺩ ﻧﺎﻥ

ﺧﺮ، ﺩﻭﺭ ﺯ ﻗﯿﻞ ﻭ ﻗﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ ... ﻧﺎﺭﻭ ﺯﺩﻧﺶ ﻣﺤﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ

ﺧﺮ، ﻣﻌﺪﻥ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﮐﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ ... ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺧﺮﯾّﺖ، ﺯ ﺧﺮ ﻣﺤﺎﻝ ﺍﺳﺖ

ﺗﺰﻭﯾﺮ ﻭ ﺭﯾﺎ ﻭ ﻣﮑﺮ ﻭ ﺣﯿﻠﻪ ... ﻣﻨﺴﻮﺥ ﺷﺪﺳﺖ ﺩﺭ ﻃﻮﯾﻠﻪ

ﺩﯾﺪﻡ ﺳﺨﻨﺶ ﻫﻤﻪ ﻣﺘﯿﻦ ﺍﺳﺖ ... ﻓﺮﻣﺎﯾﺶ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﺍﺳﺖ

ﮔﻔﺘﻢ ﮐﻪ ﺯ ﺁﺩﻣﯽ ﺳَﺮﯼ ﺗﻮ ... ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﯾﺪ ﻣﺎ، ﺧﺮﯼ ﺗﻮ

ﺑﻨﺸﺴﺘﻢ ﻭ ﺁﺭﺯﻭ ﻧﻤﻮﺩﻡ ... ﺑﺮ ﺧﺎﻟﻖ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﻭ ﻧﻤﻮﺩﻡ

ﺍﯼ ﮐﺎﺵ ﮐﻪ ﻗﺎﻧُوﻥ ﺧﺮﯾّﺖ ... ﺟﺎﺭﯼ ﺑﺸﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﺩﻣﯿّﺖ...


نظرات 10 + ارسال نظر
فیروز بشیری چهارشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 07:36 ب.ظ http://www.dashtak.com

سلام دوست گرامی
این شعر از ایرج میرزا نیست.اصلاح بفرمایید سپاسگزار می شوم

دستکم می‌گفتید از کیست!

فاطمه حسین دوست شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:36 ق.ظ http://f.hoseindust.com

سلام. من خیلی گشتم که ببینم این شهر از ایرج میرزا هست یا نه؟نکنه از خود آقای بشیریه؟تو خیلی از وبلاگها که این شعررو نوشتن گفتن از ایرج میرزاست. خودتون بگردین میبینید.آقای بشیری هم فکر کنم فقط نویسنده این شعر در وبشون بودن نه شاعر. لطف کنید بگین. اگر خواستین سری به من بزنید فقط بنویسید(ادبیات منطقه خفر)خودم فعالش کردم.ممنون

شکیب شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 06:26 ب.ظ

با دورد
همانطوری که پیشتر هم کاربر دیگری اعلام داشته، این شعر از ایرج میرزا نیست و متعلق به شخصی است به نام فیروز مبشری که سال این شعر رو در سال ۱۳۸۸ سروده.

درود، اصلاح می‌شود.

دوست چهارشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 12:19 ق.ظ

با سلام من حدود نیم قرن است دیوان ایرج را میخوانم چنین شعری در دیوان او ندیده ام

مرتضی شنبه 13 دی‌ماه سال 1399 ساعت 01:38 ق.ظ

با عرض سلام این شعر از آقای فیروز بشیری هست که ساکن نروژ هستن

نیما جمعه 1 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 12:24 ق.ظ

این شعر متعلق به دکتر عیسی کشوری است و سال های پیش در کتاب لطایف القضا ایشون چاپ شده است و قابل بررسی است

۷ چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 08:06 ب.ظ

ممنون از سایت خوب شما شعر فوق العاده ایرج میرزا

منصور پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 02:58 ب.ظ

این شعر سانسور شده

عیسی کشوری شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 07:54 ق.ظ

سلام
شاعر ان شعر من هستم اگر خواستید در واتس اپ پیام دهید کاملش را ارسال کنم لطفا اصلاح فرمایید

مسبحا ( عیسی کشوری

دکتر عیسی کشوری شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 07:59 ق.ظ

https://t.me/+QpCOp5RK-_ot1ahG

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد