نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان
نوشتار ایرانی

نوشتار ایرانی

فرهنگ و تاریخ اجتماعی ایرانیان

کوروش بزرگ، قانون اساسی آمریکا و بیانیۀ جهانی حقوق بشر


گردآوری: مهرداد ایران‌مهر

برگرفته از: دو سخنرانی و یک یادداشت دکتر کامیار عبدی

دربارۀ چهره تاریخی کوروش، نوآوری‌هایی که او در فرهنگ جهان پدید آورده و نیز باورهایی که بنیان گذارده و چهرۀ نمونه‌وار او بسیار گفته‌اند.

اما من در اینجا می‌خواهم دربارۀ بازتاب رفتار کوروش در جهان نوین سخن بگویم.


در قانون اساسی آمریکا، روش‌های پایش بسیاری هست که اجازۀ شکل‌گیری حکومت زورگویانه را نمی‌دهد.

اگرچه امروزه دیگر کشور آمریکا نمونۀ خوبی از «دموکراسی» در جهان شناخته نمی‌شود، اما قانون اساسی آن‌ها در سدۀ هجدهم بسیار پیشرفته و آزادیخواهانه بود. با نوشتن قانون حقوق مدنی آمریکا، رویداد مهمی در تاریخ اندیشۀ سیاسی جهان روی داد.

بند نخست این قانون، با «ما مردم ایالات متحده» آغاز می‌شود.

این نخستین بار بود که در غرب، از «مردم» سخن به میان می‌آمد. تا آن زمان (1780میلادی)، پایه‌های کشورداری دولت‌های نوین از اندیشه‌های ماکیاول و کتاب او «شهریار» سرچشمه گرفته بود. ماکیاولی به حکومت‌های نظامی (توتالیتر) باور داشت و می‌گفت، به هر بهایی که شده باید قدرت را نگاه داشت.

سال‌ها پس از آن، «جان لاک» اندیشه‌ورز سدۀ 17 انگلستان، در برابر چنین اندیشه‌ای ایستاد و بازنگری دیدگاه‌های ماکیاولی را خواستار شد. جان لاک در دورۀ پُرتنشی از تاریخ انگلستان می‌زیست و می‌کوشید تا برای ادارۀ کشورش، شیوه‌ای را پیشنهاد کند که با چارچوب‌های مدنی و انسانی سازگارتر باشد.

هنگامی که جان لاک پایه‌های فلسفۀ سیاسی خود را بنیان می‌گذارد، همواره «کوروشنامه گزنفون» را پیش چشم داشت.

من از سرپرستان کتابخانۀ جان لاک پرسیدم که آیا میان کتاب‌های او، کوروشنامه هم هست؟ آن‌ها گفتند نه تنها یکی، که دو نسخه از این کتاب در کتابخانۀ لاک نگهداری می‌شود و او در کنار رویه‌های یکی از این دو کتاب، یادداشت‌های فراوانی نوشته است.

این نشان می‌دهد که این فیلسوف تا چه اندازه به کتاب گزنفون که سخنان کوروش در آن آمده، ارج می‌گذاره است. او بر پایه شیوۀ کشورداری کوروش بزرگ، به این نتیجه رسیده بود که بایسته نیست دولت‌ها با زورگویی بر مردم حکومت کنند؛ بلکه با دادگری هم می‌توان فرمانروایی کرد.



دربارۀ اثرپذیری دموکراسی غرب و قوانین اساسی و حقوق مدنی آمریکا از روش کشورداری کوروش بزرگ نیز باید نخست «تاریخ شکل‌گیری کشور آمریکا» را شناخت.

در سا‌ل‌های نخستینِ سدۀ شانزدهم بود که انگلیسی‌ها کانون‌های سیزده‌گانه‌ای را در آمریکا بنیان گذاردند.

به دنبال آن، در 4 جولای 1776 با امضای بیانیه‌ای در فیلادلفیا، آمریکایی‌ها بر آن شدند تا استقلال سرزمین خود را اعلام کنند. هستۀ اصلی گروهی که استقلال آمریکا را اعلام کرد، از سه چهره برجستۀ آن زمان یعنی «جورج واشنگتن»، «بنجامین فرانکلین» و «تامس جفرسون» تشکیل شده بود.

واشنگتن، نخستین افسر 5 ستارۀ‌ ارتش آمریکا بود. فرانکلین نیز چهره‌ا‌ی علمی بود و تامس جفرسون هم مغز اندیشمند این گروه شمرده می‌شد.

تا آن زمان، نظام سلطنتی، تنها شیوۀ شناخته ‌شده در کشورداری غرب - و بیشتر جهان -  در آن سال‌ها (سدۀ 18) بود. اما جفرسون و آن دو تن دیگر، بر آن شدند تا شیوۀ دیگری از کشورداری را بیابند. هم تامس جفرسون و هم بنجامین فرانکلین پیرو اندیشه‌های لاک بودند.

جفرسون با اندیشه‌های ماکیاولی آشنایی داشت و آثار جان لاک را هم خوانده بود. وی افزون بر آن، کتاب کوروشنامۀ گزنفون را نیز می‌شناخت. هنوز هم در کتابخانۀ جفرسون، در «مانتی چرلو» ایالت ویرجینیا، کتاب «کوروشنامه» نگهداری می‌شود. جفرسون یادداشت‌های بسیاری در کنار برگ‌های کتاب نوشته و زیر برخی از جمله‌ها خط کشیده است.

در کتابخانۀ فرانکلین نیز، بیش از 7 نسخه از کتاب کوروشنامۀ گزنفون نگهداری می‌شود، که دو نسخه از آن به روزگار خود فرانکلین بازمی‌گردد. سرپرستان کتابخانۀ فرانکلین به من گفتند، وی در کنار رویه‌های کتاب «کوروشنامه»، همانند جان لاک، یادداشت‌های فراوانی نوشته است. با آنکه کتاب‌های بنجامین فرانکلین را به کتابخانه کنگرۀ آمریکا سپرده‌اند، اما آنگونه که کتابداران کتابخانه به من گفتند، 170 جلد کتاب «کوروشنامه» در آنجا نگهداری می‌شود.

نویسندگان قانون حقوق مدنی آمریکا، با خواندن «کوروشنامه» گزنفون، با اندیشه‌ها و روش کشورداری کوروش بزرگ آشنایی پیدا کرده و از آن الهام گرفته بودند. بی‌گمان می‌توان ردّپای نوشتۀ گزنفون دربارۀ ویژگی‌های رفتاری و کشورداری کوروش را، در قانون اساسی و قانون حقوق مدنی آمریکا پیدا کرد.

پس این را باید پذیرفت که نویسندگان قانون اساسی آمریکا و نیز بیانیۀ جهانی حقوق بشر، اندیشه‌هایی را شایستۀ نگریستن دانسته‌اند که در کوروشنامۀ گزنفون آمده و از منش و کردار کوروش بزرگ سرچشمه گرفته بوده است.


نظرات 12 + ارسال نظر
سعید شنبه 20 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:15 ق.ظ

نوشته ایی زیبا و در عین حال مختصر و مفید بود.
تشکر

علی نالان دوشنبه 13 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 01:13 ق.ظ

متوهمان خودشیفته باستانگرایان ایران

مختار پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1399 ساعت 03:50 ب.ظ

میشه لطفا منابع رو بیان کنین؟ منابع خارجی نه ایرانی

تشریف ببرید مونتی چرلو و ملاحظه فرمایید

اتفاقا پویا زارعی هم پژوهشی در این زمینه انجام داده. ظاهرا دو نامه از جفرسون برای پسرش به دست اومده که به پسرش نصیحت کرده کوروشنانه گزنفون رو سرلوحه زندگیت قرار بده.

احمد چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 06:55 ب.ظ

هیچی برای من لذتش بیشتر از اتش گرفتن بعضی از این ایران فروشان نیست که با شنیدن اسم کوروش کبیر اتش میگیرن. واقعا خار و خاشاک بهترین لقب برای این افراد حقیره وطن فروشه:

Armita شنبه 3 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 11:57 ق.ظ

مختصر و در عین حال مفید

محمد جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 12:45 ق.ظ

تاریخ تصویب قانون اساسی امریکا وزمان حیات توماس جفرسون با تاریخ کشف همچنین تاریخ ترجمه استوانه کوروش مغایرت دارد لطفا تو ضیح دهید::

توماس جفرسون یکی از متفکران اصلی و بنیانگذاران آمریکا، نویسنده اصلی اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا و از ۱۸۰۱ تا ۱۸۰۹ میلادی دو دوره متوالی چهار ساله سومین رئیس‌جمهور آمریکا بود.
توماس جفرسون (به انگلیسی: Thomas Jefferson) (زاده ۱۳ آوریل ۱۷۴۳ در شهر شِدوِل مستعمره ویرجینیا – درگذشته ۴ ژوئیهٔ ۱۸۲۶) یکی از متفکران اصلی و بنیانگذاران آمریکا (برای ترویج ایده‌آل‌های جمهوری‌خواهی در آمریکا)، نویسنده اصلی اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا و از ۱۸۰۱ تا ۱۸۰۹ میلادی دو دوره متوالی چهار ساله سومین رئیس‌جمهور آمریکا بود.
قانون اساسی ایالات متحده آمریکا که در تاریخ ۱۷۸۹ به تصویب رسید، یکی از قدیمی‌ترین قانون‌های اساسی موجود جهان است
منشور کوزوش و کوزوشنامه متفاوت هستند.

شاهین قشقایی چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 10:02 ب.ظ

علی نالان شیاد دستم خورد رو کامنتت لایک شد لابد تو و کسایی که پای منبر انچنان دقیق از اتفاقات حجاز و کربلا صحبت میکنی متوهم نیستی تلاش فرقه شما نابودی عرق ملی و اب استفاده از بازی با کلمات مانند باستان گرایی است لابد اسلام مربوط به قرن کنونی هست و امثال که جریانات اسلام صحبت میکنی باستان گرا نیستی ملت دیگه امثال فرقه تو رو شناختن

مارال چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 10:31 ب.ظ

یک بنیاد فرهنگی از یک سازمان غیرانتفاعی لس آنجلسی که هنر و فرهنگ را ترویج می‌کند به هنرمندی به نام سیسیل باالموند ماکت درخشان و نقره‌ای طلایی استوانه را که به نام کوروش کبیر، پادشاه ایران باستان نامگذاری شده است،در قلب لس آنجلس در سال دو هزارو شانزده ساخته شده است یک نویسنده و تاریخ دان آمریکایی به نام امیلی لوییس مقاله ای تحت عنوان استوانه حقوق بشر کوروش الهام بخش آمریکایی ها است در سال دو هزار و هجده نوشته شده است در سایت های انگلیسی زبان جهانی دیگری مانند rychardfyre سند نامه پدر توماس جفرسون به فرزندش را به صورت فیزیکی و خوانا به زبان انگلیسی به اشتراک گذاشته حالا ما متوهمیم یا امثال تو و تموم کسایی که لایکت کردن علی نالان !!!

یاشار چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 11:07 ب.ظ

امثال علی نالان با ایجاد مغلطه و چرتو پرت گفتن در فضای مجازی از پشت گوشی سعی در نابودی تاریخ پیش از اسلام و فراموشی گذشته کشورمان هستند حتی هنگامی که سند نامه پدر توماس جفرسون به صورت فیزیکی در سایت های انگلیسی زبان موجود است که به فرزندش توصیت خواندن کتاب Cyropaedia اثر گزفنون را کرده است که اکنون قانون آزادی مذهب در آمریکا برپایه کتاب کوروش نامه اثر گزنفون است و یک مجسمه طلایی در لس انجلس از استوانه حقوق بشر کوروش بزرگ با هنرمندی سیسیل بالموند ساخته شده است و امروزه ما خوب میدانیم امثال علی هایی که ناله میزنند برای اینکار از نهاد هایی در کشور سازمان یافته حمایت می شوند وظیفه شان در اینترنت همین است این افراد معمولا از شمال غربی کشور هستند که برای من مشخص است از کدام شهر و استان زیرا با رفتارها ضد بشری و خیانت و ادبیات سطح پایین نشان خودشان را لو دادند استانی که در سال های قبل از هزار و چهارصد بالاترین آمار بی سوادی را به خود اختصاص داد

ابراهیم کشاورز چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1401 ساعت 11:36 ب.ظ

علی نالان برای امثال تو لقب گوسفندان مزرعه حیوانات از کتاب جورج ارول برگزیده شده است هنگامی که نامه پدر توماس جفرسون به پسرش مبنی بر خواندن کتاب کوروش نامه اثر گزنفون تاریخدان یونانی هست که میتونی در سایت های انگلیسی متن کامل نامه اش رو صورت فیزیکی و ثبت شده در ارشیو اسناد رسمی ملی امریکا پیدا کنی و خود توماس جفرسون با بیاناتش مهر تایید بر ان رده اونو دیگه چجور میخوای ماله بکشی بدبخت!!!

امیر آلتای شنبه 10 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 12:56 ق.ظ

قانون اساسی آمریکا در تاریخ ۱۷۸۹ به تصویب رسید و منشور کوروش در مارس ۱۸۷۹ میلادی کشف شد.یعنی قانون اساسی آمریکا، 90 سال قبل از پیدا شدن منشور کوروش تصویب شده بود.پس چرت و پرت نگو که یه مشت احمق بی شعور بیسواد هم باور کنن

طفلک، سیروپدی میدونی چیه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد